25 okt. 2009

25/10 Tävling Nr 2


Idag var det dags för den andra av helgens tävlingar. Yddingeloppet på 12km skulle avverkas i regn och lera. Jag var inte jätteladdad för detta och jag var lite rädd för att skada mig bland löv, sten och backar. Det är lite läskigt att springa bland löv för man vet inte vad som finns under. En stukad fot såhär nära inpå maran hade varit riktigt surt, därför fanns det ett litet spöke i mitt huvud.

Lerigt!!

Jag ställde upp mig för starten långt fram i ledet, jag ville komma väg bra för att inte fastna i trafiken. Starten gick och jag fick en riktig skitstart. Killarna framför mig var stora bromsklossar och löpare till höger och vänster bara vällde förbi. Nu blev jag irriterad och om jag inte var laddad innan så blev jag det nu.

Jag lyckades trixa ut mig mot högerkanten där det fanns en smal remsa med gräs som jag kunde dra iväg på. Nu gav jag järnet för jag ville komma om så många som möjligt innan flaskhalsen när man skulle in i skogen. Jag brände på i ett 3.30 tempo i ca 300m och lyckades komma upp i fältet innan det brakade in i skogen. Nu var jag lugn igen och kom in i ett skönt flyt bland löpare som höll mitt tempo.

Kilometrarna rullade på och det gick lätt och fint, lite sega vader från gårdagens urladdning bara. Jag kom ifatt några löpare från tävlingsklassen och det blev inte självförtroendet direkt sämre av. Nu var det riktigt roligt att springa och jag kände mig som fisken i vattnet. Yddingeloppet går ju i Bokskogen på "mina" motionsslingor så jag känner till varje backe och krön.

Innan jag visste ordet av kom 8km skylten och dom sista 4km som är ganska kuperade gick som en dans. Jag kom i mål på 52,49 utan att ha kört slut på mig själv och utan skador. Målet idag var ju att komma topp 50 om jag fick en bra start. Nu blev det ingen toppenstart men jag kom ändå på 54:e plats av dom 500 herrarna i motionsklassen.


Det här blev ett skönt sätt att avsluta mitt träningsupplägg inför New York. Nu blir det bara lite lätt träning och rehab i veckan. Här ska laddas för maraton!!!

12 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Snyggt jobbat i leran! Du är verkligen snabb nu. Bådar gott inför maran!

Pernilla Hult sa...

Halkan (blöta löv, lera och regnvått underlag) är inte att leka med!

Men herre jisses, Du måste ju vara gjord för att springa! :) Kakonbra jobbat! 54:e av 500! GRATTIS!!

Pernilla Hult sa...

Kakonbra ska ju vara kanonbra.. hihi

messan sa...

Ja, nu närmar det sig med stormsteg!! Önskar dig ett varmt lycka till! Ska hålla tummarna för dig på söndag.
Det är ju rent livsfarligt med löven och halkan nu. Brukar halka när jag är ute och går:)
Lycka till!

Ingmarie Nilsson sa...

Stort grattis! Jag har sprungit det där loppet jag med men det var för en himla massa år sedan. ;-)

Staffan sa...

Riktigt bra tid!! Har förstått att banan är kuperad också. Det var väl ett formbesked såhär innan det "stora loppet"??

Joel R sa...

Härligt att ha hemmaplan! Grattis till fin tid och bra placering.

Själv skulle jag ALDRIG riskera min start i NY genom en liknande insats men så är en fegis också...

Kanonbra kämpat Daniel!

Daniel sa...

Anna - Jag hoppas jag prickat in formen nu för nu går det inte att göra mycket mer. Ska bara hålla mig frisk en vecka till så borde jag kunna fixa det. :) Tråkigt du fick ställa in, tror du hade gillat leran och regnet ;)

Pernilla - Tack! Du uppfann nästan ett nytt ord Kalkon-bra, he he ;)

Messan - Tack ska du ha!! Om du inte vill hålla tummarna hela söndagen så gör det från 16:00 och ca 3½ timme framåt. Då springer för allt vad tyget håller!!

Ingmarie - Tusen tack! Om det var länge sedan kanske loppet hette Yddingen runt? Då sprang man runt sjön men man har ändrat sträckningen då man fick problem med markägarna vid sjön.

Staffan - Ja, formen känns kanon nu och självförtroendet är på topp!! :)

Joel - Tusen tack! Det var nog lite galet att göra detta idag men det kändes som jag hade mer att vinna än förlora på nåt sätt. När det också är på hemmaplan kan man ju inte stå bredvid och titta på ;)

Petra sa...

Yay, aterigen ett dundergrattis till bra prestation! Men du, ta det lugnt i nagra dar nu, va??!

Daniel sa...

Tack Petra! Jo, jag får tygla mig lite nu ;) Jobbigt när man känner sig på G men det är ju inte fel att bygga upp motivationen så man kan explodera på söndag :)

Ingmarie Nilsson sa...

Exakt. Yddingen runt hette det! (Skrämmande att tiden går så fort..)

Daniel sa...

Tiden går jättefort!! Första gången jag sprang det här loppet var förra året och jag kan inte fatta att det redan har gått ett år sen dess..