24 okt. 2009

24/10 Tävling Nr 1





Jag skrev i tidigare inlägg att jag skulle köra 2 tävlingar denna helgen där den ena var lite speciell. Det är världens största 10k tävling som är både virtuell och "på riktigt". Antingen anmäler man sig till en arrangerad tävling och springer där eller så gör man det på Nikes hemsida. Någon gång under tävlingsdagen är det bara att sticka ut och springa 10k med sitt Nike+ system. Sedan laddar man upp resultatet för att se var man hamnar. Jag tror deltagarantalet är mellan 500 000 - 750 000 löpare från hela världen och man kan se all statistik på Nikes hemsida.


Svartklädd och giftig gav jag mig iväg över Söderslätt i regn och blåst. Jag var riktigt taggad och ville verkligen se vad jag kunde göra 10k på nu efter all hårdträning. Sist jag sprang 10k var på Trelleborgsloppet i slutet på augusti, då satte jag personbästa på 41:49 men det har runnit mycket vatten under broarna sen dess.

Jag värmde upp och sedan växlade jag upp och startade mitt Nike+ system inställt på 10k. Med bra musik i öronen pressade jag på i regnet och det kändes jätteskönt. Jag såg på min Garmin att jag ganska lätt kunde ligga på kilometertider runt 4:00. Dom sista 2 kilometrarna blev riktigt tuffa men jag släppte inte på tempot.

Jag klockade mig på ett nytt personbästa på 40:43!! Nu är inte Nike+ systemet helt tillförlitligt när det gäller distansen men jag hade samma distans på min Garmin så jag kommer räkna detta resultatet som "officiellt" för mig. Det ligger ju också officiellt på Nikes hemsida och jag är på första plats bland svenskarna än så länge!!
Det här var riktigt kul!!!!


Nu laddar jag om för morgondagen då jag ska springa Yddingeloppet på 12km. Det brukar vara mellan 400-500 löpare i herrklassen och jag siktar på att komma topp 50. Tiderna är lite svåra att gå på när det gäller detta loppet. Det går i terräng och kan dessutom vara ganska trångt och lerigt. Kommer jag bara loss i starten så ska det gå bra imorgon också.

Längtar redan efter att få ösa på igen!!!

8 kommentarer:

Anna sa...

Fan (ursäkta) vad bra du är! Riktigt fin tid. träning ger resultat. Nu blir jag ju megasugen på att sätta fart på benen. Lycka till imorgon också.

Pernilla Hult sa...

Hejja Daniel!

Du måste ha susat fram idag, vilken tid! :) *tummar upp*

Ha en mysig kväll med Fru S!

Trail.st sa...

Men satan vilken tid!!! Du kommer springa rakt igenom 40 vallen utan att blinka.. Mkt impad...
Du vem tar alla dessa coola bilder på dig, det ser ju ut som värsta reklambilderna ibland.

Joel R sa...

Håller med farsan, skitbra bilder som verkligen förstärker känslan av läsningen.

Håller också med om tiden...fyra sekunder till per kilometer har du ju som sex laxar i en laxask!

Lycka till imorgon!

Anna (Orka mera) sa...

Grymt bra jobbat och all lycka till i morgon. Själv stannar jag hemma efter inrådan av coachen och bromsklotsen. 3 timmar spinning kräver sin vila för knät.

Daniel sa...

Anna - Tack! Jag blir också sugen på att träna mera. Det är så häftigt när man märker att det ger resultat! :)

Pernilla - Jag sprang så det visslade med dina hejarop i ryggen!! Tack tack!!! =)

Joel och Piratfarsan - Den där 40min vallen ska spräckas någon gång. Det är en liten dröm men jag kanske skulle kunna fixa det till våren??

Roligt att ni gillar bilderna! :) Jag tar dom flesta själv med min iPhone. Oftast med hjälp av en spegel, min fru tar också ett och annat foto ibland.
Jag har sedan en riktigt smart applikation i iPhonen där man kan kombinera olika filter och få till coola effekter. Gå gärna in här och kolla, många fina bilder...

http://www.thebestcamera.com/

Har ni en iPhone så rekommenderar jag ett starkt köp!!! Tror jag gav ynka 14:- för den

Anna - Tack ska du ha, jag ska springa för dig också!! :)

Det låter som du har en bra coach och du gör rätt i att lyssna på honom.

Petra sa...

Jaklar vad bra du ar!! Milen pa 40.32 ar ju grymt snabbt! Dar ser man vad all traning visar sig... Jatteskoj!

Daniel sa...

Tack Petra!!
Fast jag är inte riktigt nöjd. Jag vill under 40:00!! ;)