15 dec. 2009

15/12 Insprungna

10km stod på schemat idag, det var bara att bita ihop och ge sig iväg bland snöflingorna. Planen var att köra i ett lugnt 4:30 tempo eftersom det var dåliga förhållanden. Lite stel kropp i början men sedan flöt det på bra. Även om jag skulle ta det lugnt så ville jag ändå ha lite motstånd så jag attackerade Minnesbergsbackens södra sida. Den är inte så brant som norrsidan men den är 2 kilometer lång så det är alltid en skön utmaning, uppe vid masten på toppen brukar man få en kick som en fin bonus.


Idag uteblev kicken för det blåste ganska mycket och snön övergick i någon typ av snöblandad skit som piskade i ögon och på kinder. Fick borra ner huvudet ordentligt på vägen ner och gömma mig bakom skärmen på min keps. Det funkade helt ok och jag måste säga att min reflexväst är super som regnskydd.

Kom hem enligt planen på 45:10 vilket ju blev ett snitt på 4:31min/km och snittpulsen blev 145bpm. Det var inget fantastiskt pass utan det var mer som "en dag på jobbet".

Vad är det då som är insprunget? Jo mina Newtons som med dagens pass har avverkat ca 80km. Skrev i ett tidigare inlägg att skorna är inkörda när klackarna blivit lite naggade i framkanten. Nu både syns det och känns att skorna är inkörda, även kroppen har vant sig vid dom. Jag skulle inte våga köra en mara i dom än men med lite mer träning så är dessa skorna med all säkerhet det enda jag kommer fortsätta springa i. Känslan blir bara bättre och bättre!

Här är bilder före och efter på klackarna:

Före där man ser linjerna efter gjutformen

Efter, kanske svårt att se men klackarna är lite fransiga i framkanten och dom har blivit rundare.

Hälen är fortfarande som ny och det ska inte finnas slitage på denna om man springer rätt i dom. Får man slitage här så syns det direkt och då bör man se över sin löpteknik. Man lär också märka det för jag tror man ger upp efter någon kilometer med hälisättningar i dessa. Det kommer göra ont!!

11 kommentarer:

Ingmarie sa...

Verkligen synd att de där skorna inte finn si Sverige. :-( Vet att jag kan köpa på nätet men vill ju helst prova innan. Men vilken bra anledning det egentligen är för att åka till USA! ;-)

Snorkkis sa...

Schysst att de funkar bra i snöväder också! Lät som att du fick ett bra pass trots att vädret är lite sådär; dendär craft västen verkar praktisk om man kan ha den lite som ett extra lager. Den väst jag har är så stor o fladdrig, så den är mest i vägen, men en likadan som du har skulle kanske vara nåt!

Och så får vi väl chartra ett plan och åka å shoppa löparskor till usa eller vad tror ni?

Miss Agda sa...

Jag blir andfådd bara jag läser om ditt "lugna" 4:30-tempo :-)
Det hade inte gått att springa i sthlm city idag, halt o jävligt.

Daniel sa...

Ingmarie - Verkligen en jättebra anledning att åka över! =) Du kan få hit dom till Sverige för strax under 1700:- så det blir ganska mycket pengar om man inte är säker på dom....

Snorrkis - Det var mest snöslask, tror dom är lite för hala i snö egentligen. Jag såg att dom skulle släppa en Newtonsko för lite tuffare förhållanden till våren.

Den där västen tycker jag definitivt du ska köpa. Den är kanske lite dyr men den är ändå värd varenda krona :)

Miss Agda - Det slog mig innan att ni som bor längre norrut får det betydligt tuffare att genomföra Szalkais program med tanke på klimatet. Här nere är det ju nästan löparväder året runt :)

anneliten sa...

Har just hittat din blogg. Jag vill också springa i NY - hur gjorde du? Springtravel? På egen hand? Vet att det finns lotteri eller att man kan tidsmeritera sig till startplats.

Newtons låter spännande - men idag var det icebug-väder i Huddnge.

Daniel sa...

Hej! Roligt att du hittat hit! :)

Jag kom med på ett återbud via Springtime. 2010 är redan fullt men håll koll på när anmälan för 2011 öppnar och skicka in en intresseanmälan direkt. Den är inte bindande vad jag vet så du kan alltid hoppa av innan första inbetalningen.
Annars finns det ett lotteri du kan vara med i. Du kan läsa mer här.

http://www.nycmarathon.org/entrantinfo/apply.htm

Är du riktigt snabb kan du även direktkvala på tid. Tiderna finns också i länken.

Tycker definitivt du ska satsa på denna maran. Det är en upplevelse för livet!! Du kan läsa min upplevelse av loppet här

http://mina-utmaningar.blogspot.com/2009/11/nyc-marathon_07.html

Daniel sa...

En sak till!! Skulle du göra slag i saken så bara fråga om det är något du undrar över. Det finns mycket "bra att veta" kring denna maran.

Joel R sa...

Jag har läst alla dina inlägg om newtonskorna med stort intresse. Hälrullare som jag är så är de inget för mig men de verkar vara perfekta för din löpstil!

Berätta mer om Craftvästen, jag måste göra mig av med min skitreflexväst snarast.

Daniel sa...

Du får gärna testa skorna när du kommer ner och springer Sydkustloppet. Hade varit intressant att se vad du som "hälrullare" tycker om dom. Tekniken är ganska lätt att lära sig :)

När det gäller västen så är det nog den bästa på marknaden men också den dyraste. Ca 300:- men jag tror jag sett den för 250:- någonstans.
Passformen är toppen och den känns inte prasslig eller obehaglig. Det sitter en resår runt armarna och midjan så man får heller inte in luft i den. Den är vindtät på framsidan, axlarna och ner en bit på ryggen. Resten av baksidan är ett nät så den andas bra trots att resten av västen är vindtät. Den har också en skön liten krage som täcker halsen utan att vara jobbig och i vägen.
Sen tycker jag också den ser snygg ut, viktigt!! ;)

Joel R sa...

Perfekt, en sådan blir det. Jag kör en gammal nödväst från Toyota med kardborreknäppning. Sveriges sämsta komfortabilitet.

Jag provade att springa på framfoten i 50 meter under gårdagens pass. Det var, ehh, en upplevelse...

Daniel sa...

Tror du kommer gilla den!! Den har ju dragkedja också så den sitter stadigt :)

Det kan vara lite annorlunda att springa på framfoten ;), fram med höften bara!!! :)