16 nov. 2009

16/11 Test Nr3


Idag körde jag tredje testet med mina Newtonskor. Det blev löpbandet igen för jag vill inte ta ut dom på landsvägen än. Det är så skitigt och lerigt just nu. Överallt tar dom upp sockerbetor och i byn där vi bor håller dom på att gräva in vatten och avlopp till alla husen. Allt är bara lera, lera och åter lera, hoppas det blir minusgrader snart så det fryser till lite.

Jag har läst på lite till och tydligen är det inte bara kroppen som ska anpassas till skorna utan även skorna ska anpassas till kroppen. Det tar ca 60-80km att slita in sulan rätt och även för att dämpningen ska fungera optimalt. När klacken under framfoten börjar bli naggad i framkanten vet man att skorna är inkörda. Mina ser fortfarande nya ut och linjerna efter gjutformen syns ännu.


Modellen jag har är nästan helt odämpad i hälen eftersom jag valde "racer"-varianten. Jag gjorde detta för att jag redan springer utan hälisättningar. Kör man med hälisättningar så finns det en "mellanvariant" man kan köra med, den har viss dämpning i hälen vilken kan vara bra innan man lärt sig tekniken.

Min modell ska man absolut inte sätta i hälarna med för det gör ont och sulan slits upp på nolltid. Jag experimenterade lite med löpsteget och råkade göra några hälisättningar i hög hastighet, genast så blev kanten på hälen naggad och lite sliten. Det finns inget "skyddsgummi" utan det är bara något poröst skummaterial för att hålla vikten nere.


Newton säger att deras "Action/Reaction"-teknik funkar bäst på hårt underlag som asfalt. För att uppnå samma effekt på ett löpband rekommenderar dom en lutning på 1-3 %. Jag märkte på förra passet att dom kändes fantastiska i backarna på 6 % så därför valde jag att ha 2 % som utgångsläge idag.


Jag körde först lite lätt löpning och sedan blev det intervaller på 4 x 1000 m. Det funkade riktigt bra och jag försökte pressa på i intervallerna. Drog upp och testade på 3 % vilket skorna verkade gilla ännu mer. Visst blev det tuffare med 3 % men samtidigt kändes det som jag fick mer hjälp av tekniken i skorna. Det märktes att skorna jobbade och ville framåt. Jag försökte också slappna av och öka kadensen medan jag kortade steget och det kändes naturligt och skönt.

Med lite träning så tror jag att detta kan bli riktigt bra, det är hursom väldigt roligt att testa något nytt. Blir inte vädret och underlaget bättre här hos mig snart så måste jag åka iväg någonstans där jag kan testa dom på asfalt. Löpband är nog inte rätta elementet för dom här skorna.

To be continued...

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Intressant! I synnerhet för mig som är en klockren framfotslöpare. Brukar hävda att jag bara ska betala ½ skopriset eftersom jag bara sliter på ½...;-)

Daniel sa...

Ha ha!! Du behöver ju bara halva skon ;)

Du kanske skulle testa ett par? Eller så har du kanske redan gjort det? Dom finns ju inte i Sverige men dom ska gå att få hem till ett hyffsat pris från England.

http://www.milletsports.co.uk/running/shoes/mens/newton/