17 dec. 2009

17/12 En helkväll

Idag fegade jag lite, det stod 10km löpning på schemat men dagen gick och jag kände inte för att springa i mörker, snö och kyla. Har sprungit frysboxpass dom senaste dagarna så idag längtade jag efter att få bli varm och låta svetten rinna.

Med en fru som skulle vara borta hela kvällen så blev det en helkväll på gymmet. Började med 50 minuters styrketräning med mycket ben och core. Satsade på att köra excentrisk träning efter att ha läst ett inlägg på Ingmaries blogg innan i veckan. Jag brukar normalt träna så här men kanske inte alltid fullt ut. Det är lätt att jag stressar i den excentriska fasen men idag försökte jag bruka allvar med detta. Det är effektiv och självförtroendet får sig en boost eftersom man kan lägga på lite mer vikt.


Sedan blev det löpbandet och idag fick jag vad jag ville, jag blev varm så jag höll på att koka. Det är tufft att ställa sig på löpbandet efter ett styrkepass där man legat på max. Jag gillar denna känslan av utmattning så jag trivs som fisken i vattnet. Det blev 11km med lite fartlek där Lars Ulrich fick hålla i taktpinnen.

Fick till en riktig helkväll där jag fick tömt ut allt som fanns i kroppen. Tror jag bidrog till den globala uppvärmningen på kuppen, det var längesedan jag var så här varm. Nu tar jag en vilodag på detta och laddar om för helgens äventyr!

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Med dem i lurarna är det inte konstigt att det blev flammor. ;-)

Miss Agda sa...

En välförtjänt vilodag för dig idag m.a.o. Bra jobbat!

Pernilla Hult sa...

Jag behöver lite hjälp.. Hur gör jag för att glömma bort att det är ett löpband och därmed förtränga det tråkiga?

Ha en skön helg!

Daniel sa...

Ingmarie - =)

Miss Agda - Tack! Vilodagar är kanon ibland, speciellt om dom är frivilliga :)

Pernilla - Jag brukar mest använda löpband när jag ska köra kontrollerat. Typ intervaller eller backpass, då brukar det aldrig bli tråkigt.
Om jag bara ska springa "planlöst" för motionens skull kör jag nästan alltid ett coachingpass. Det finns ett helt gäng att köpa på iTunes. Då brukar tiden gå riktigt fort för det händer hela tiden något och man får bra sammansatt musik på köpet. Här är en länk där du kan se lite av vad som finns.

http://www.nikeplusedit.com/directory.php

Om du funderar på att köpa något så tänk på att en del av dom endast är kompatibla med iPod Nano.

Ha själv en bra helg!!

Pernilla Hult sa...

Tack för tipset! Ska kika med en gång.. :)

Daniel sa...

Det var så lite! Bara hör av dig om du undrar något om coachingpassen.