7 jan. 2010

7/1 Allvar igen


Idag var det slut med det mysiga, ingen risk att bli soffpotatis här inte. Började dagen med att ringa min naprapat och diskutera det här med känningarna i fotvalven. Det låter som han går på samma linje som mig att det kan vara en överansträngning som är på gång. Ortopediska sulor kan säkert vara något för mig och jag fick tips om var jag skulle vända mig. Han tipsade mig också om några trick jag kunde göra med en golfboll för att få ut eventuella spänningar.

Det blev också lite seriös träning innan jobbet idag. Drog till gymmet i god tid där jag först körde 30 min core och ben med ganska hög intensitet, låg vikt med många reps. Kroppen svarade bra och det var faktiskt riktigt kul att träna benen idag. Brukar inte gilla detta alltid, vet inte varför egentligen?


Sedan blev det löpband med mina gamla neutrala Puma Complete Velosis. Det är definitivt inte samma "kick" i dessa som i mina Newtons men dom är väldigt sköna och skonsamma mot fötterna. Det var dessa skorna jag tog mig igenom NYC Marathon med utan fotproblem så visst gillar jag dessa mys-skorna.
Passet gick lugnt och fint och det blev 7km på 35min. Lyssnade på Moby i min iPod, tycker det är skön musik till lugna pass som jag gärna rekommenderar alla att testa.

Någon som är sugen på kyckling??? ;)




Slutsatsen av dagens pass är att det säkert är mina Newtons som orsakat en överansträngning i mina fötter. Nu efter gårdagens vila samt dagens pass i mina Puma känns fötterna bra vilket gör mig väldigt glad. Jag kommer avvakta lite med att få gjort ortopediska inlägg och backar lite med mina Newtons istället. Imorgon kommer jag ta med mina Newtons till Löplabbet för att testa deras AFS-sulor i dom. Newtonskorna är väldigt platta i fotbädden så jag tror att detta kan vara ett bra alternativ innan jag löper linan ut och skaffar ortopediska inlägg. Jag kommer också jobba lite med golfbollen efter min naprapats instruktioner. Känns som en bra plan för tillfället.

10 kommentarer:

anneliten sa...

Smart gjort att byta skor. Jag borde själv variera mer. Jag är väldigt nyfiken på de där Newtons... Om du skaffar inlägg är det läge att vara försiktig i början. Jag fick grymma skvasår i hålfötterna - rena köttsår!

Anna (Orka mera) sa...

Hehe, nej jag hade redan sen innan kycklingförbud denna vecka :)
Men låten är skön!

messan sa...

Bra att du fick reda på det i tid. Mitt allvar börjar på måndag. brr, vad kallt det är här.

Daniel sa...

anneliten - Oj Aj!! Dom där skavsåren låter inte roliga. Tack för tipset, ska vara försiktig.
Synd att Newtonskorna inte finns att testa i Sverige.
Vågar du chansa kan du ta hem dom från England. Har själv beställt ett av mina par därifrån. Kostade ca 1675:- med frakt så det är en ganska dyr chansning ;). Storlekarna i Newtonskrona stämmer bra med andra skor så passformen är nog inget problem.

http://www.milletsports.co.uk/running/shoes/ladies/newton/

Anna - ha ha!! Ja du har väl fått nog av kyckling vid det här laget ;). Kul att du gillar låten! :)

Messan - Låter som du är hemma igen! Välkommen hem till frysboxen ;)

Joel R sa...

Berätta mer om golfbollen, jag har oxå ont under fotvalvet på vänster fot när jag sprungit.

Daniel sa...

Skrev ett inlägg om den Joel!! :)

rosenblom sa...

Vad gör du för benövningar? Har svårt att hitta något som åtminstone är lite roligt.

Daniel sa...

Har egentligen inga roliga övningar för benen. Kör mycket maskiner när jag tränar benen. Framsida-baksida lår och vadpress. Sen blir det också utfall och upphopp med hantlar i händerna, plus en del annat....

Har du testat www.styrkeprogrammet.se ??

Bra sida om man har idétorka. Gå bara in på övningsarkivet så finns det videos och annat.

rosenblom sa...

Jodå. Jag har koll på den sidan. Men tack för idén. Jag ska nog gå in och seriöst konstruera ett program jag kan köra.

Daniel sa...

Va bra! Lycka till med programmet!