10 feb. 2010

10/2 Haveriutredning

Är nu ganska säker på vad som är fel med mitt knä. Ingenting verkar trasigt och det verkar heller inte komma från spänningar i någon muskel eller sena. Har letat efter ömma "trigger-points" men allt känns smidigt och bra.

I torsdags körde jag ett backpass och det var också det senaste passet jag sprang utan knäproblem. Jag vill minnas att jag dagen efter kände mig lite ansträngd i knät men trodde att det bara var lite vanlig "dagen efter" värk. Denna dagen drog också skiten i mina bihålor igång, jag får en känsla av att det även kan ha påverkat knät vilket medfört en inflammation efter det hårda backpasset.

Att jag inte märkt av något förrän igår beror säkert på att jag vilat, annars hade jag säkert upptäckt det tidigare. Även om jag har "vilat" så har jag jobbat och jag står på hårt industrigolv hela dagen. Det blir även en del spring upp och ner för trappsteg plus att jag drar pallar för hand som ibland väger upp mot ett ton. Det är kanske inte så konstigt att mitt knä reagerar trots allt?


Den "malande" känslan jag känner idag påminner väldigt mycket om den jag hade i somras. Då var det en inflammerad slemsäck som var problemet och nu är det med all säkerhet något liknande fast betydligt mildare. Därför blir det samma recept som sist, det blir en kur med Voltarentabletter i kombination med kräm.

Lägligt nog är det en lugn vecka i marathonprogrammet men jag tror och hoppas att detta ska vara botat redan till helgen. Jag kan springa utan större problem som det är nu men vågar inte riskera något. Tar det därför lugnt och satsar på styrketräning dom närmsta dagarna. På lördag testar jag knät och förhoppningsvis är det bra nog att springa med på söndag. Jag vill inte missa Alla Hjärtans Löpning som Katarina har anordnat.

5 kommentarer:

Trail.st sa...

Jobbigt med knäna, tycker alltid det är något litet fel med dom, inga allvarliga saker men lite sådär ömmande halvkass känsla.. Mest orolig är man för att det skall vara något som håller på att totalhaverera.
Hoppas du lyckas kurera dina.

Katarina M-I sa...

Jag är inte helt hundra heller. Både Kasper och Emil nyser hej vilt. Riktigt känner hur immunförsvaret jobbar på högvarv är trött och frusen. Men jag kommer vara på plats på söndag, förhoppningsvis iklädd löpskor:) Hoppas verkligen att ditt knä rättar till sig snabbt nu!

Anonym sa...

Jag håller tummarna för att du har bra kolla på dina knän. I så fall är det ju lugnt. Det där är ett av alla orsaker jag inte är sugen på maraton. Det sliter för mycket på kroppen.

Ta hand om dig

rosenblom sa...

Trist. Jag har kört samma kur ett tag nu. Utan att ens dra nytta av någon placebo-effekt. Hoppas det går bättre för dig.

Daniel sa...

Piratfarsan - Knäna är verkligen en svag länk. Viktigt att träna och stärka dem så gott det går. Det märks att man inte är 20år längre ;)

Katarina - Jag kommer också vara på plats oavsett. Skulle vi vara några som inte kan springa får vi väl ta en fika medan dem andra sliter ;). Kan ju alltid prata löparhistorier eller nåt ;)
Jag tror faktiskt mitt knä kommer gå att springa på tills söndag ;)
Hoppas du själv också är frisk nog att släppa loss benen.

Peter - Det är nog mest träningen inför maran som sliter. Lite det som är tjusningen också med ett marathon. Det ligger mycket slit bakom och sedan ska allt stämma när man står på startlinjen. Känns lite som ett korthus som kan falla vid minsta förkylning någon dag innan start. ;)
Inför NY ville jag verkligen inte riskera något men nu är jag förberedd på motgångar då jag tränar mer än aldrig förr.

Rosenblom - Va?? Ingen placeboeffekt heller? ;)
Den här kuren funkade sist så jag hoppas att det gör det även denna gången. Vi får väl se.....