26 feb. 2010

26/2 Backe och udda klädsel

Körde ett backpass idag och var väldigt lyhörd på kroppen. Sist jag körde backe fick jag en inflammation i knät efteråt. Det kan ha berott på att jag samtidigt blev förkyld också men jag var ändå extra uppmärksam idag.

Tanken var att jag skulle ta det lugnt i backarna och kompensera med lite styrka istället. Jag körde därför ett styrkepass på 5o min med fokus på benen före löpningen.


Det blev till att simulera backen på löpband även denna gången. Jag har satt ihop en musikslinga där jag lagt in ett backpass med Jay Blahnik som stämmer ganska bra med upplägget i Szalkais program. Skillnaden är att jag får ändra lite med lutningen på backarna annars stämmer det i stort sett på pricken, skönt att slippa tänka så mycket också.

Körde uppvärmning och sedan blev det 6 st backar på 5-6%lutning. Låg på 3:50 tempo i 60 sek på alla backarna och knäna kändes bra. Några backar ökade jag dock lite i, Mr Blahnik är bra på att peppa. Trots att det är en inspelad röst och jag hört den flera gånger kan jag inte låta bli att reagera. Svårt att inte öka när man får höra:

If you think you can go faster, DO IT!!!

Fjantig som jag är måste jag bara öka då ;)

Sen var det det här med udda klädsel! Kom till att tänka på ett inlägg som Sofie på RW skrev om funktionskläder när jag såg killen som klev upp på löpbandet bredvid. Jag har nog aldrig sett någon springa i denna utstyrseln inomhus på löpband. Var helt enkelt tvungen att ta ett foto i smyg, vill tillägga att jag tycker att alla får se ut hur dom vill men detta förstod jag inte hur man kunde springa i.


Först hade han en jacka på sig som åkte av och under den var det någon silvrig "påse" med stroppar runt hals och armar. Under denna hade han en orange polo med dragkedja uppdragen till halsen. Byxorna var också väldigt stora och uppdragna till midjan, tror även han hade ett lager under. Kan tillägga att det var ganska varmt på gymmet idag.

Han sprang järnet i 10min och sedan satte han sig ner på huk på bandet som om han mådde riktigt dåligt. Efter några minuter fick han ett frispel och drog upp bandet på 20km/h och körde järnet igen helt okontrollerat. Det var armar och ben överallt och jag bara väntade på en olycka. Plötsligt hoppade han bara av bandet i farten och såg ut att må jättedåligt igen. Han stod och lät konstigt och svettades några minuter innan han lämnade lokalen.


När jag sedan kom in i omklädningsrummet låg alla hans lager av kläder i en hög på golvet men jag såg inte röken av honom. Trodde nästan han avdunstat eller nåt? Jag duschade och kläderna låg fortfarande kvar utan några spår av killen, förstod senare att han låg i solariet.....

Nu ställer jag mig frågan om jag missat något? Är detta något udda träningsupplägg att köra järnet med en massa kläder och sedan lägga sig i ett solarium eller nåt? Jag förstod inget av detta, det var bara väldigt udda. Har aldrig sett killen på gymmet förr heller. Träffar jag honom igen måste jag nästan prata med honom.

9 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Hehehe. Han kanske också har ms? Är lite konstig i huvet. ;) hoho! Det är tur att det finns folk som inte är som alla andra. :)

Dante9 sa...

Tror att han ville snabbt gå ner i vikt annars så verkar det lite mysko.

Daniel sa...

Helena- Visst är det bra att alla inte är lika, det blir väldigt intressant då :).
Det kanske kan vara en neurologisk störning?? hoho!!?? :)))

Dante - Kanske var det ett sätt att boosta förbränningen. Först maxa på löpband med 15 lager kläder och sedan in i grillen. Det såg dock inte nyttigt ut.

Anonym sa...

Det kan ju vara träning för att blir mer värmetålig, och då är det logiskt med solarium efter. Det kanske inte fanns nån bastu på gymmet?

Sofie sa...

Sista inlägget låter ju rimligt...mer troligt än min otroligt dumma och ogenomtänkta kommentar om elallergi....hmmm ibland är jag orimligt osmart....men det kan man ju också ha väldigt roligt åt....

; ) Sofie

~●Helena Pettersson●~ sa...

Hehe ja vem vet. ;) Fast jag håller nog med Medeldist.. Och Dante9. Tror nån av de förklaringarna är mest troligt.. :)

Daniel sa...

Nog verkar det som att @medeldist teori stämmer. Det finns heller ingen bastu på gymmet. Om det är att öka värmetåligheten det handlar om så är det definitivt inget jag vill testa. Såg sjukt jobbigt ut!

Tack för du bjöd på det där om elallergi Sofie ;)

anneliten sa...

Om han tränade värmetålighet (något jag verkligen skulle behöva...) borde han väl inte ha tagit av sig jackan? Jag tror mer på psykiskt sjuk - trots att den förklaringen känns tråkigare och sorgligare än alla de andra.

Daniel sa...

Jag ska se om jag kan prata med honom nästa gång jag ser honom. Måste reda ut detta ;)