6 mars 2010

6/3 Fartlek och knäkänning

Ikväll ska vi dricka gott och äta gott med några vänner, därför flyttade jag morgondagens fartlek till idag. Fint väder ute men lite blåsigt och kallt, min fru kände för att köra lite styrka på gymmet så jag hängde på och tog bandet idag igen.

4km uppvärmning och sedan 10km fartlek på det. Växlade tempo mellan varje kilometer i allt från 3:45 till 4:20 tempo. Det känns fortfarande riktigt lätt och skönt, märker verkligen ett tydligt resultat vinterns träning. Tempo under 4:00 börjar kännas riktigt behagligt nu. Sista 1,5km låg jag i 3:45 tempo och pratade samtidigt löpteknik med killen på bandet bredvid. Försökte också övertala honom att anmäla sig till vårt Sydkustlopp ;). Varvade sedan ner i 2km och total distans blev idag 16km.

Har haft en liten knäkänning under vintern som jag inte skrivit om på bloggen. Det är egentligen inget märkvärdigt så jag har inte lagt så mycket vikt vid det. Någonting på utsidan av vänsterknät kommer "ur läge" och sedan hoppar det tillbaka igen. Känner inte alltid av det och det gör inte heller ont, bara lite obehaglig känsla.

Det känns mest när jag tappar teknik och sjunker ihop, kommer också ibland när jag springer i motlut. Min egen teori är att det kan vara en överbelastning när jag slirat runt i snöslasket under vintern. Tror ändå jag ska ta och ringa min naprapat på måndag och höra vad han tror. Vill inte riskera något nu!!!

Säkert inget farligt som sagt, värre är det med vår hund. Hon är 9år nu och har fått artros i höger "armbåge", hon haltar och det är lite synd om henne. Jag var inne och fick röntgat och undersökt henne igår. Hon ska nu få tuggbitar med glukosamin och grönläppad mussla som ska smörja leden, hoppas det hjälper. Kanske borde jag också testa detta för knät? ;) Är det lika bra som det är dyrt så måste det vara rena dunderhonungen för stela och kinkiga leder!

Tyck synd om mig!

6 kommentarer:

anneliten sa...

Låter lite som löparknä tycker jag. Stretcha rumpan ordentligt! Bästa stretchen jag vet är att korsa benen så att fötternas yttersidor står tätt emot varnadra. Häng sedan med överkroppen mot marken. Om vänster knä är fram ska höger axel sträva mot knät. Du känner när det blir rätt. Det ska dra ordentligt i baksida lår rumpa i det ben som är bak. Gud vad jag skulle visa istället för att beskriva med ord...

Anonym sa...

Jag känner igen det lite och då beror det på minisken som strular. Fast jag har ju opererat den två gånger så jag är nog inte någon jämförbar person.
Jag hoppas du hittar vad det beror på.
Är fortfarande mycket avunsjuk på vilken fart du har. Är djupt imponerad och så småningom ska jag komma dit också, om kroppen vill :)

Ha en skön afton.

Staffan sa...

Prata i 3:45-tempo...imponerande, det klarade inte jag i fredags det är ett som är säkert! Vad är det som gör att du märker sådan skillnad nu, är det att du steppat upp i volym eller att du kör mera kvalitétspass????

Knät du beskriver låter lite som löparknä, jag har också fått bra resultat tidigare av den stretch Anneliten beskriver.

Hoppas du (och hunden) blir bättre!!

Daniel sa...

Anneliten - Den där stretchen ska jag definitivt testa! Tack för tipset, förstår precis hur du menar ;)
Jag har haft löparknä förr men det gjorde ont som sjutton, detta gör inte ont och jag tycker det sitter lite längre ner. Kanske kan det vara lite känning av löparknä ändå?

Peter - Det blev en lyckad kväll :). Träna på bara så kommer du bli snabb. Har märkt att man måste ha tålamod när det gäller det här med löpning. ;)

Staffan - Nu är ju detta på löpband men jag hoppas att det ska gå lika bra när jag kommer ut. Ska springa första tävlingen nu den 28/3 får se vad som hänt då :)

Jag tror det är både mängden och kvalitén som jag ser ett resultat av. Så här hårt och mycket har jag inte vågat träna förr då jag varit rädd för att skada mig inför NY maran. Nu vågar jag lite mer och får se hur långt det håller ;)
Försöker också jobba mycket med tekniken så att det känns avslappnat trots att jag springer fort. Sen tror jag faktiskt att mina skor har viss betydelse, låter kanske löjligt men dem tvingar mig till att springa på ett visst sätt. Man känner direkt när man träffar "the sweet spot" och då vet man att man ligger rätt. Ska kanske inte underskatta placeboeffekten heller ;)

Karin sa...

Inte bra med knäkänning, knän är komplicerade. Hoppas att du får ett piller och blir bra (fast jag tror att du gör klokt i att få egna piller och inte knaprar hundens...) Klokt är dock att lyssna på kroppen även om det är svårt.

Jag loggar all min träning på jogg.se och brukar om inte ligga först så iaf topp tre. Nu ligger jag pisslångt ned efter mitt ultralopp den 28 feb som gjort att jag tar det piano fram till mitt träningsläger i mitten på mars (men då jävlar ska jag ikapp!) svårt, men nog bäst. Jag håller en tumme för ditt knä.

Daniel sa...

Tack för du håller tummarna! Jag tror inte det är så farligt men tillräckligt för att uppmärksamma det.
Ta det lugnt med distansen bara, du har hela året på dig att komma ikapp ;)