7 mars 2010

7/3 Halvtid

Nu har jag avverkat 13 veckor av mitt 26 veckors marathonprogram. Känns häftigt att vara halvvägs nu och det har gått över förväntan. Som jag skrev när jag började detta programmet så ser jag det som en utmaning i sig självt att ta mig igenom detta. Det är lite i häftigaste laget för mig men kroppen håller betydligt bättre än jag trott, lite småkrämpor men inget allvarligt. Trodde också jag skulle få problem med motivationen, men där har det varit tvärt om.

Jag har nästan lyckats följa programmet fullt ut, var dålig 2 veckor nu i februari annars har jag varit flitig. Det känns också riktigt skönt att vintern ligger bakom mig, det kan bara bli lättare att få ihop passen nu. Våren börjar smyga sig på här nere och i veckan ska det bli sol och några plusgrader.

Det ska bli spännande att se om jag kan fixa andra halvan av programmet, känner mig fortfarande riktigt laddad och märker att varje pass ger mig något tillbaka. Nu drar dessutom tävlingarna snart igång, längtar!!!

Snart åker shortsen på!!

Veckans träning blev helt enligt planen trots en snedtändning i onsdags. Löpningen blev 4 pass varav 3st blev riktigt lyckade kvalitetspass, långpass vila denna veckan därför blev det "bara" 46km total distans. Styrketräningen blev 100min + 570 armhävningar, hade en plan att få till lite mer tid bland vikterna men annat kom i vägen.

8 kommentarer:

Joel R sa...

Så jäkla härligt att det fortsätter flyta på. Halvvägs skrämmer mig lite eftersom jag inte fått många pass på de tretton veckorna.

Anna sa...

Håller med Joel, ser riktigt bra ut det här. Vad ska du öppna med för tävling, några tips?

Anonym sa...

Hej jag är lite nyfiken på dina skor. Jag vet att du har skrivit om dem förut men om jag nu vill prova några av den typen du använder vad rekomenderar du att jag ska börja med, vilke märken ska jag snegla mot först?

Ingmarie sa...

Jag tror med att det kommer att gå (springa) jättefint! Men shortsen får du nog vänta med. Åtminstone utomhus.;-)

Staffan sa...

Jag tror du har en toppensäsong framför dig! Idag var det riktigt vårlikt även här uppe, fantastiskt att springa!!!

Daniel sa...

Joel - Hoppas du får vara skadefri nu de sista 13 veckorna. Du har en bra "grund" så det kommer gå toppen :)

Anna - För mig blir det Helsingborgs terränglopp 8km nu den 28/3. Vet inget om loppet egentligen, tänkte bara åka upp och ge järnet ;). Annars blir det Heleneholms halvmara den 10/4, kanske något för dig? Finns även helmarathon (2 varv) ;).
Du hittar alla tävlingar jag har som plan att springa i detta inlägget:

http://mina-utmaningar.blogspot.com/2010/02/72-tavlingar.html

Peter - Mina Newtons går inte att få tag på i Sverige men vill du köpa "grisen i säcken" kan du testa ett par från England. Vet inte om du pronerar men i så fall borde dessa vara bra för dig.

http://www.milletsports.co.uk/running/shoes/mens/newton-motion-mens-stability-running-shoes-grey/

Annars har Ecco några som heter Biom som jag tror bygger lite på samma idé om att springa naturligt. Går att få tag på här i Sverige. Kolla gärna denna länken:

http://thebiomproject.com/

Ingmarie- Jag tror på shorts redan i april :)....hoppas hoppas!!!

Staffan - Härligt att ni också fått lite av det fina vädret!! Nu ska det väl lossna!! ;)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Oj redan halvlek! :D Kul!

Daniel sa...

Oj!!! säger jag med!! Blev förvånad när jag såg att halva programmet redan ligger bakom mig. Känns bra!! :)