21 apr. 2010

21/4 Bubbel-tips


I höstas köpte vi en liten uppblåsbar bubbelpool som vi är jättenöjda med. Tänkte jag skulle tipsa lite om denna då det är riktig vardagslyx för en "billig" peng. Dessutom är den toppen när man tränar mycket och känner sig stel. Att hoppa i på kvällen efter ett långpass är balsam för kroppen.


Baljan drivs av ett litet aggregat på sidan som sköter värmen, cirkulationen och bubblorna, max temperatur är 40 grader vilket är fullt tillräckligt. Det finns också ett filter i som man ska byta vid behov. Jordfelsbrytare följer givetvis också med, ser kanske lite läskigt ut med kabeln på bilden. ;)


Kemin är enkel att sköta med stickor som man kollar så att det stämmer, en klortablett om dagen brukar vara lagom.


När man inte använder badet har man ett lock på och sedan ett skydd som man spänner över. Detta gör att hela badet blir som en stor termos, stänger man av värmen helt tappar den ca 1 grad på 4 timmar. Driftskostnad vid normal användning är ca 35:- i veckan, helt ok tycker jag. Badet går tyvärr inte att använda på vintern då pumpen inte orkar jobba i minusgrader.

Jag skulle tippa på att ett "riktigt" bubbelbad kostar från 25 000:- och uppåt. Vi gav 3 400:- för detta när dom sålde ut i höstas, tror riktpriset är ca 5 000:-. Vill påstå att man får ganska mycket för pengarna och kvaliteten verkar vara bra, hittills har allt fungerat kanon. Namnet är "Lay Z Spa", jag tror att dom går att hitta på diverse byggvaruhus nu när säsongen börjar. Har också sett att Ica Maxi haft dom i några av sina butiker.

Nöjd efter söndagens långpass på 34km. Belöningen var en kall öl i bubblet. :)

Har idag kört lite styrka för överkroppen istället för lätt distanslöpning då jag tror mina ben behövde lite vila. Nu blir det ut på trädäcket för kvällens bad! :)

9 kommentarer:

Anna sa...

Det är faktiskt det första jag ska köpa när jag blir med hus. Våra vänner har en sådan och det är underbart att sitta och snacka skit i bubbelpoolen en fredag kväll. Sen måste ju kroppen må extra bra av att få sätta sig där i efter ett långpass.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Ser trevligt och skönt ut. :) Vill också ha hus och bubbelpool.. :o

mikael sa...

Visst inte ens att det fanns.
Ser härligt ut men jag tror mina slantar hamnar någon annanstans :)

Daniel sa...

Anna - Snacka skit i poolen är verkligen toppen, gärna med något gott att dricka också ;)

Helena - Bubbelpool är verkligen något som är positivt med hus men det finns mycket jobbigt också. Ibland känns det som man borde flytta till en lägenhet igen ;)...mycket jobb med hus....puhhh ;)

Mikael - Visst finns det mycket annat vettigt att lägga pengarna på ;).

Marcus sa...

"Bubbel-tips"??
Trodde det var Champagne tips.. jaja, funkar med den sortens bubbel med iofs. //M

Daniel sa...

He he!! Klorvatten smakar inte gott men jag kan rekommendera en Crémant de Bourgogne när man sitter där. Nr 7685, den är nästa lika god som Champagne.
Mitt bubbel tips! ;)

Camilla sa...

Vill ha, vill ha, vill ha!

Daniel sa...

Hoppas du kan hitta någon nu när säsongen börjar! Jag tycker som sagt den är värd varenda krona. :D

Badtunnor sa...

Ni är helt fantastiska! Riktigt bra inlägg, Daniel. Inspirerande blogg!! Jätte fina bilder också!