13 maj 2010

13/5 Backe i paddeltröja

Ni som har hängt med ett tag på bloggen har nog sett att jag testat ett par terrängskor från Columbia Sportswear. För ett tag sedan fick jag en förfrågan om jag även ville testa lite kläder och visst ville jag det. Har varit aktiv inom friluftsfrämjadet för länge sedan där jag kommit i kontakt med deras produkter och vet att det är saker som håller vad dom lovar.

Nu vet jag inte vad som kunde passa till löpning och fick ett förslag på en lite annorlunda tröja. Den heter Backpaddle Short Sleeve Crew, kollade snabbt upp tröjan och insåg att den nog inte skulle passa för löpning. Verkade var superduper att paddla kajak i eftersom både framsidan och baksidan består av 1,4mm neopren, alltså samma material man gör våtdräkter av.

Kliade mig lite i huvudet men insåg att detta kanske inte var så dumt för en frusen skåning trots allt, dessutom verkade den vara flexibel i armarna vilket behövs både när man paddlar och springer. Tackade därför ja till erbjudandet och idag blev det till att provspringa "paddeltröjan" på ett backpass.

Matchar kanske inte mina röda Newtontrainers
men den nya modellen är faktiskt blå :)

Det svarta på fram och baksida är alltså "dykardräkt"
som ska andas.

Det var rått och kallt ikväll vilket passade bra för testet, körde trots allt shorts eftersom jag aldrig fryser om benen. Överkroppen är alltid största problemet i det här blåshålet, därav tänkte jag också att tröjan skulle passa bra. Fick upp värmen fort utan att överhetta och började oroa mig för om jag skulle koka under backdragen. Det funkade bra där med, när tröjan blev varm formade den sig kanon runt överkroppen och höll tätt för den råa vinden över Minnesbergsbackarna.

Banprofil från Sporttracks, total distans 15,5km.

Passet gick toppen och kroppen var pigg trots att jag fortfarande har lite smärta på framsidan av låret. När jag körde samma pass för någon månad sedan låg jag på 4:10 tempo under backdragen, nu kunde jag ligga på 3:45 tempo med samma ansträngning. Kändes grymt inspirerande!

När det gäller tröjan så kommer jag ha mycket användning av den här ute på Söderslätt, ser fram emot att köra den på lite lugna långpass där jag brukar ha problem att hålla värmen. Tror också den kommer funka bra under regniga sommardagar. Ser fram emot fler pass med denna!

7 kommentarer:

Staffan sa...

Alltså, jag tycker min blogg numera är hyffsat välbnesökt men inte har någon bett mig testa några prylar, hur gör man ;)

Bra jobbat där i backarna, jag var också ute på ett långt backpass idag men mitt fokus var att behålla en fart liknande marafart genom hela passet vilket visade sig väl så svårt i det tuffa spåret här hemma.

Daniel sa...

Har inte en susning Staffan, har själv inte gjort något aktivt mer än att ha min mailadress på bloggen där jag blivit kontaktad. Nog borde någon ha något roligt du skulle kunna få testa ;)

Roligt att du också kört lite backe, ska in och läsa! :)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jag kan ju inget om att springa och vad som passar till det.. Men det var en snygg tröja. :)

Joel R sa...

Häftigt att känna lite materialare ;-) Verar vara en hel del folk bland de jag har i blogglistan som får liknande erbjudanden. Jag förstår att det inte regnar manna från min egen himmel, inställda målsättningar är inget någon vill förknippas med, men se till att skicka något till Staffan nu!! Han är ju kingen på löpning :-)

Verkar vara en fin backe du hittat Daniel, 20 höjdmeter på runt två minuter om jag läser diagrammet rätt. Detta i 3.45-tempo och det är bara att börja bunkra popcorn inför den 5:e. Eftersom det inte blev någon stockholmsresa för mig så fick jag ta ett jobbpass men jag ska försöka kolla på loppet i alla fall!

Daniel sa...

Helena - Roligt att du gillade tröjan! :)

Joel - Håller med! Staffan är kingen och borde nästan få ett eget tv-program om löpning. :)

Tror du läser diagrammet rätt. Har inte full koll på all statistik kring backen. Tack för att du kommer heja på avstånd! Tror dom har överseende om du har TV4 igång lite i bakgrunden ;).
Brrrr....snart dags nu!! :)

Staffan sa...

Ha ha ha ni är roliga grabbar. Med dina resultat Daniel är Du kungen. Jag och Joel är dina hovnarrar.

Daniel sa...

Vi får ta den diskussionen på Östermalms IP ;)