13 maj 2010

13/5 Vikten av core

Ni har kanske märkt att jag kör ganska mycket core-träning, jag känner att det gör stor nytta med tanke på hur jag springer. Nyckeln till att springa fort för mig sitter i att orka hålla upp kroppen och hela tiden skjuta fram höften som om någon drog i en lina som sitter runt den. Jag har pratat om hur jag springer här förr men tänker inte tjata om det nu. Vill bara konstatera att det är viktigt med mycket coreträning så glöm inte bort den!

Fram med höften!

Nu inför Stockholm kör jag lite extra core och igår var det dags igen för andra gången denna veckan. Det blev också lite lätt distanslöpning på bandet. Nu är det onda på baksidan av låret helt borta men framsidan känns lite fortfarande. Tror inte det är någon farlig smärta, idag tänker jag därför köra lite backträning samt testa något nytt och spännande, får se hur det funkar?

5 kommentarer:

anneliten sa...

Den viktiga coren som är så lätt att "glömma"... Tack för påminnelsen!

Anna (Orka mera) sa...

Kan vi inte få se ett inlägg med dina favvis-core-övningar? Känns som jag kört fast i mina egna och behöver lite inspiration :)

Daniel sa...

Anneliten - Påminner gärna! Core kan man inte få för mycket av ;)

Anna - Visst kan jag göra det! Vet dock inte hur spännande mina övningar är ;). Ska se om jag kan få ihop något vettigt i helgen...

Ingmarie sa...

Tyvärr är det många som glömmer (eller förtränger) hur viktigt det är med coreträning. Bra att du skrev om det! Vore verkligen kul att, som Anna skrev, få se vad du kör för några roliga övningar.

Daniel sa...

Roligt att ni vill veta vad jag gör för övningar! :)
Givetvis ska jag skriva ett inlägg om det, är ingen expert eller nåt men berättar gärna ;)