11 dec. 2009

11/12 Hur springer jag?


Jag läste om löpteknik inne på Petras blogg och blev sugen på att skriva ett inlägg om hur jag springer. Det kanske är vardagsmat för er vana löpare men för mig är detta fortfarande nytt och högst intressant. Jag jobbar på det hela tiden och känner att det finns mycket att vinna. Största målet är att kunna springa så skonsamt som möjligt för att undvika skador. Automatiskt så borde också en skonsam löpstil bli mer ekonomisk och därmed blir man ju snabbare på kuppen.

Såhär såg det ut när jag sprang i våras. Det var en halvmara som avverkades på 1:47.



Fyra månader senare såg det ut såhär när jag sprang en halvmara på 1:33



Jag tror inte man behöver vara löpare för att se skillnaden här. Efter den där halvmaran i våras fick jag jätteproblem med löparknä vilket medförde något väldigt positivt i slutändan. Jag kunde knappt springa längre så jag tog för första gången kontakt med min fantastiska naprapat som hjälpte mig.

Han visade vad som behövde göras och jag sög åt mig allt som en svamp för den här killen visste vad han pratade om. Jag vet inte om denna löpstilen har något namn men det är en väldigt enkel teknik att lära sig. Man ställer sig bara rak i kroppen och ser till att höften är framskjuten. Sedan låter man sig falla framåt till ena benet tar emot på ren reflex. Där har man hållningen och känslan när man springer ska vara som om någon drog i ett snöre som satt fast runt höften på en.

Nu hamnar isättningen automatiskt under kroppen istället för framför,
man får heller inga hälisättningar. Istället för att trycka från med steget så blir det mer som att man bara lyfter benen upp och ner. Farten reglerar man med lutningen på överkroppen men nyckel sitter i höften. Viktigt att man inte "sitter ner" utan fram med höften, då får man också ett bra driv i steget.

Det tog lite tid att vänja sig vid denna löpstilen och jag märkte vid omställningen att det krävdes mer styrketräning för vissa delar av kroppen. Jag körde och kör fortfarande mycket core, höfter och baksida på benen. Någon som testat min "core-specialare" än? ;)




Nu har jag också två olika löpstilar vilket jag tycker är en bonus. När jag känner mig trött så ställer jag om någon kilometer och sedan är musklerna bättre igen. Har testat göra så under några långlopp och det är verkligen effektivt.

Det här var lite om hur jag springer och jag säger inte vad som är rätt eller fel. Detta verkar funka för mig och jag kan varmt rekommendera er att testa. Skriv gärna lite synpunkter, jag tycker detta är jätteintressant och har fortfarande mycket kvar att lära mig.

15 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Kul att se skillnaderna, för det syns verkligen. Försöker själv tänka på det där med hållning och framskjutna höfter men tycker det är jättesvårt när man inte ser sig själv. Och nej, har inte hunnit (ehrm vågat...) testa din coreövning än! Men det kommer...

Petra sa...

Intressant! Forsoker se steget framfor mig, maste nog hem och testa! Aterigen tack for att du delar med dig med dina tips, det ar jatteuppskattat!!

Staffan sa...

Istämmer med Anna, tydligt skillnad i bilderna! Jag håller också på och tycker att jag har ett helt annat löpsteg idag än för ett år sedan, men ännu har jag inte sett det resultera i bättre tider, dock märker jag att min benhinneinflammation är bättre. Det vore kul om någon vill videofilma en själv när man springer.

Din core-övningar vågar jag mig inte på heller, jag gör en motsvarande liggandes med raka ben där benen ska lyftas så högt som möjligt mot 90 grader mot överkroppen.

Daniel sa...

Anna - Håller med! Det är svårt när man inte ser sig själv. Man får försöka tänka på det istället och fokusera på var man har höften.

Petra - Bara roligt att kunna dela med mig ;) Testa gärna och berätta vad du tycker. Även om jag springer lugnt så springer jag såhär. Överkroppen är lite mer rak bara men steget hamnar under mig.

Staffan - Nu vet jag att du inte gillar löpband ;) men jag brukar använda mig mycket av speglarna på gymmet när jag springer. Lite svårt att se steget men hållningen är intressant att kolla på. Speciellt när jag kör intervaller så försöker jag slappna av trots att man kör max. Sånt syns tydligt om man har speglar.

Snorkkis sa...

Verkligen intressant! Detta måste jag ha i tankarna under nästa pass!

Daniel sa...

Fram med höften bara och följ med med överkroppen! =)

Miss Agda sa...

Superintressant!!! Verkligen. Synd att du inte bor i Sthlm för annars hade vi gärna bjudit med dig till en av våra marathonnätverk-träffar!

Ingmarie sa...

verkligen stor skillnad och det är så där man "ska" springa för att få upp farten. Finns ingen snabb löpare som springer häl-framfot-tå. För att kunna springa så där krävs det flera saker. Starka vader/vrister, mil i benen, löpskolning och snabbhetsträning. jag får jämt höra att jag springer "på tårna" men det är inget jag tänker på. kan inte springa annorlunda. Borde dock bara behöva betala för en HALV sko eftersom jag bara sliter på framdelen. ;-) Vill bra gärna testa de där Newton skorna för att se om de är något för mina fossingar.

Daniel sa...

Miss Agda - Såg att ni startat ett nätverk, bra idé!! Synd att jag har lite långt men jag får läsa era bloggar istället :)

Ingmarie - Precis! Vaderna kräver betydligt mer. Det var också dom jag fick kramp i efter 35km i NY.

Visst skulle man få rabatt på skorna ;) hälen blir överflödig. Newtonskorna har ju ingen dämpning i hälen, hade varit intressant att se vad du tyckte om dom.

Trail.st sa...

Rena rama Posehållningen, me like!

Daniel sa...

Pose!? Är det ryska benämningen för att köra intervaller på is?? ;) =)

http://www.youtube.com/watch?v=S_pNb01YoSA

Miss Agda sa...

Var tvungen att komma tillbaka till detta inlägg en gång till.. efter att ha testat mina Ecco lite bättre nämligen. För de är ju enligt mig ett par hälsättarskor... Inget för dig o Ingmarie kanske då. Och jag vill också bli snabbare så kanske inte för mig heller då?? Men de är sköna o stabila.

Daniel sa...

Är inte Ecco lite både och? När jag har tittat på demovideos så ser det ut lite som Pose där man landar på mittfoten. Fast jag har även sett "dom som kan" göra hälisättningar så jag blir inte riktigt klok på dom ;)
Antar att du har kollat på denna..

http://www.youtube.com/watch?v=BcaFQJY_4eU

Ser mycket ut som mittfot där! Hursom så är dom jättesnygga och det är ju också viktigt ;)

Petra sa...

Intressant, är så pass färsk på löpning att jag inte ägnat många tankar åt min teknik. Kanske dags att ändra på det!

Daniel sa...

Petra - Jag tror att tekniken kan vara ännu viktigare om man är "färsk". Ångrar själv att jag inte gick och fick hjälp direkt när jag började löpträna. Tror det är lätt man lär sig ovanor som senare kan vara svåra att ändra på.
Nu kan man säkert springa "rätt" på många sätt men att låta någon se över tekniken då och då är nog inte fel.