18 maj 2010

18/5 Knas med programmering

När jag köper prylar så vill jag att dom ska ha många funktioner men det slutar oftast med att jag använder basfunktionerna. Vet inte varför det blir så här? Idag var det dock dags att för första gången programmera min Garmin för ett intervallpass.

Det skulle börja med uppvärmning och sedan intervaller på 3x4x300m med 45 sek vila och 2min setvila. Tyckte det gick ganska lätt men jag misslyckades ändå och fick den inte till att repetera sista setet som jag fick köra manuellt. Setvilan blev också lite konstig för den la till 45sek på dom 2 minutrarna. Jag har dock lärt mig av mina misstag nu och vet hur jag ska får ordning på detta nästa gång. Tycker dock att tabellen man får efteråt blir väldigt rörig då man även får med pauserna som en "intervall".


Visst ser det rörigt ut men här är tiderna förklarade:

3km uppvärmning 4:30 tempo.

Tempo 1:a setet 3:07 , 2:59 , 2:50 , 2:54

Tempo 2:a setet 3:01 , 2:54 , 2:55 , 2:46

Tempo 3:e setet Körde manuellt och har inga tider.

Nedvarvning 4:26 tempo tills jag fick ihop totalt 14km.

Fick till ett riktigt kanonpass där benen kändes lätta, tiderna på intervallerna gick lite fortare än vad schemat hänvisade till men jag hade vind i ryggen mestadels. Sista intervallen på andra setet där jag snittade 2:46 tempo var något av det grymmaste på länge. Vind i ryggen samt lite nedför gjorde att det kändes som att flyga, det här är träning när den är som bäst för mig!

Fötterna bara smekte grusvägen lätt och det var kontrollerat och fint. Idag var också vinden varm och det luktade gott från dom gula rapsfälten. Detta passet satt där det skulle!

Fick också testat mina nya korta tights som jag köpte förra veckan. Tanken är att jag ska köra maran i dessa men vädret har inte tillåtit något test förrän nu. Hoppas kunna köra dom även på söndagens långpass då jag kommer ta beslutet om jag använder dom eller ej.

Tyckte det var fräsigt med guld i sömmarna

Idag kändes dom super och känslan i dom var skön så jag ger dom högsta betyg än så länge. Dom ska också ha någon typ av kompressionseffekt över höften, vet dock inte om jag kände av något men dom sitter som gjutna på mig. :)


8 kommentarer:

anneliten sa...

Imponerad över att du lyckade programmera sets - det har inte jag ens vågat försöka. Det enda jag lyckas med är inbördes lika intervaller, med inbördes lika "vilor". Skulle vilja programera in en stege - men har trott man måste göra det på datorn och sedan överföra. Jag har nog inte samma modell som du förresten...

Staffan sa...

Bra fart!! Vet du om man direkt i klockan kan "spara" några olika intervallpass eller måste man installera för över från Garmin Training Center, Jag skulle vilja skapa ett 200m, 400m och ett 1000m-intervallpass med x antal repetiotioner och kanske 60 sek vila men när jag har försökt har jag inte lyckats spara utan det verkar som man måste skapa dem varje gång när man ska springa??

Daniel sa...

Anneliten - Jag har 305:an, kanske är det samma som du har? Ska försöka förklarad det på något vettigt sätt för Staffan här under så kolla där om det nu är samma modell du har.

Staffan - Om du går in på "avancerat" istället för "intervall" så kan du skräddarsy dina pass som du vill där. Dom sparas även i klockan automatiskt och du kan döpa dom.
Du lägger upp passet i olika steg/intervaller. För min del satte jag 3km på "steg1" som uppvärmning sedan satte jag 300m som "steg2" på "steg3" valde jag tid istället för sträcka på 45sek, sedan markerade jag detta steget som ett "vilosteg" i "steg4" sa jag sedan åt den att upprepa "steg 2-3" 4ggr.

Då hade jag alltså fått 3km uppvärmning och sedan 4x300m med 45sek vila. Därefter var det bara att fortsätta bygga på med en setvila på 2min och sedan säga åt den i nästa steg att upprepa steg 2-3 igen för nästa 4x300m.

Svårt att förklara så här men jag tror du fixar det men lite knappande, det var ganska lätt när man väl fattade systemet. Dessutom behöver man bara göra det en gång. Ska själv lägga in fler intervallpass när jag har tid över. Jag gillade denna funktionen starkt! :)

Joel R sa...

Det går att både lägga upp passen direkt i klockan eller spara dem där efter att ha skapat dem i ett program.

Jag är rätt säker på att viloperioderna inte ska räknas med i totaltiden på det sättet som du visar, i SportTracks brukar de inte komma med så i alla fall. Där går det också att dölja de "laps" som är vilointervaller om du glömt att definiera detta innan passet. Rätt bra funktion.

Jenny sa...

Skönt med pass där benen gör precis det de ska! Grymmma tider!

Daniel sa...

Joel - Tack för tipset! Ska ta och utforska Sport Tracks lite mer. Försökte ladda upp mitt intervallpass till Sport Tracks men det ville inte acceptera det eller nåt?
I vilket program kan man skapa passen?

Jenny - Precis! När benen lyder hela vägen blir känslan grym. Älskar dessa passen och mina ben brukar alltid gilla dom! :)

Joel R sa...

I SportTracks kan du programmera egna pass och sedan föra över dem till klockan.

Daniel sa...

Tack Joel! Då ska jag göra ett försök.