25 maj 2010

25/5 Fartveckan är igång

Idag drog näst sista veckan innan maran igång, mycket fokus på fart och inte mycket distans, detta gillar jag!!! Brände av en intervallstege på 3x400-300-200-100m med 60sek vila rakt igenom, total distans blev 10km med uppvärmning och nedvarvning.

Eftersom det var kallt och blåste hårt ute blev det löpbandet idag, gillar inte köra hårda pass i kyla med risk för skador. Nu blev jag istället riktigt varm så att svetten sprutade. :)


Grrr!!!

Passet gick toppen och jag kände mig väldigt lätt vilket alltid är lika skönt. Tyvärr finns det ett litet orosmoln på min himmel. Mitt högra ben som jag hade smärta i för någon vecka sedan har börjat strula igen. Under gårdagens vilodag började det göra ont långt in i låret och det blev värre under dagen. Idag var det bättre och jag bestämde mig för att köra intervallstegen och att jag skulle kliva av om det inte kändes bra.

Det gjorde inte alls ont att springa och jag kände ingen smärta så jag körde fullt ut. Nu efteråt känns det också bättre än vad det gjorde före vilket gör mig glad, kroppen är svår att förstå sig på ibland.

Själv tror jag det är en överbelastning och att det är vila som behövs. Det ligger många vilodagar här nu på slutet innan maran så jag hoppas jag kommer vara 100% när jag står på startlinjen.

Angående det här med 100% så är det också precis detta jag gillar med en marathon-utmaning. Att just få alla bitar att falla på plats när det gäller, själva maran är bara en liten del med tanke på hur mycket som ligger bakom. För att få dom här sista bitarna på plats har jag planerat in ett naprapatbesök imorgon. Detta är bestämt sedan länge för att kolla så att allt är som det ska nu inför maran.

Jag gjorde samma sak före New York Marathon och det funkade bra. Det finns alltid något att rätta till och jag har en duktig naprapat som hittills har fått ordning på både det ena och det andra. Har en känsla av att mitt högerben kommer få sig en ordentlig genomkörare imorgon...

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag tycker det är jätteläskigt att det är så mycket som saka stämma! Även om jag har tränat otroligt bra, varit frisk och skadefri och allt sånt så kan jag ju faktiskt ha en riktigt dålig dag.. men jag hoppas inte det :) Börjar bli lite nervöst nu..

Hoppas både Du och Din kropp är på topp den 5:e! (och jag och min kropp då också :)

Daniel sa...

Både läskigt och spännande precis som ett marathon ska vara ;). När startskottet går släpper allt det där och det är en sjukt skön känsla :)
Vi får hålla tummarna att allt håller nu sista dagarna :)