29 maj 2010

29/5 Det blev en liten ängel!

Idag var det avslutning på min fartvecka med ett snabbdistanspass, man fick lov att byta ut detta mot en tävling. Mitt inne i min galna marathonbubbla letade jag igår upp ett lopp som kunde passa. Hittade något som hette Änglamilen uppe i Ängelholm....vad sjutton detta kör jag på, har aldrig varit Ängelholm så det kunde vara trevligt.

Dundrade upp själv i bilen och gick som vanligt loss på all musik jag hörde från radion, tur jag var själv i bilen. ;) Kom upp i god tid och efteranmälde mig på plats, blev också förvånad över att detta loppet var så stort. Det var nog upp mot 1000 löpare om man räknade alla klasser och det var lite folkfest över det med knattelopp och annat. Jättemysigt!!!

Körde 2km uppjogg, fick sedan loss lite stelhet från gårdagens tunga styrka med lite smidighetsövningar jag fått av min naprapat innan i veckan. Ställde upp för start bredvid en gubbe i hockeyhjälm och Rögle-tröja. Tittade mig runt och det gick upp för mig att Rögle är ju Ängelholms stolthet, hade sett kungen Kenny Jönsson mingla runt där innan också. Bäst att inte prata illa om Rögle nu för då jäklar åker högafflarna fram! ;)


Vi var nog runt 500 löpare i motionsklassen som ställde upp en bit bakom "elit-klassen". Starten gick och jag tog sikte på elitklungan för att inte fasta i starten och kom loss riktigt bra. Gjorde ett ryck och drog första kilometern på 3:31 så jag kom upp bland "eliten" ;).

Hittade några coola killar i slitsade shorts från IS Göta som jag tog rygg på. Banan som jag hade noll koll på visade sig vara riktigt rolig, det gick upp och ner medan det svängde hit och dit vilket gjorde att det aldrig blev långtråkigt. Ca 30% av loppet gick på grusstigar i små mysiga skogar vilket gjorde det ännu bättre.

Jag hängde på killarna från Göta hela tiden och märkte att backar är nog min grej. Tappade knappt tempo där och drog ifrån dom men dom ville inte släppa mig och kom tillbaka på rakorna igen. Känns verkligen som min backträning gjort nytta och mina Newton-racers är som värsta trampolinerna uppför. Fantastisk känsla!!!


Fort gick det hela tiden och känslan var grymme grym!!! Kom in på nytt pers på 10km med tiden 37:52 och det räckte även till pallplats i motionsklassen. 3:a blev jag och det var helt galet!!!


Fick min lilla ängel jag pratade om i gårdagens inlägg och åkte hem glad som sjutton. Tur jag var själv i bilen för jag fortsatte vara tokladdad även då. Gillar min marahonbubbla stark och känner mig taggad som f¤"#% inför maran. Måste försöka lugna ner mig lite nu i veckan för det är inte bra att vara för taggad även om det brukar funka bra för mig. ;)


Dagens tider, distansen stämde inte riktigt på klockan
tror det beror på backarna. Har varit med om detta förut.

17 kommentarer:

Mikael Björk sa...

Snyggt! :-)

Miranda sa...

GRATTIS!!

~●Helena Pettersson●~ sa...

Wow grattis!!! :D

anneliten sa...

Herregud vad GRYM du är!

Staffan sa...

Grymt sprunget igen!!! Det verkar inte finnas några gränser!! Intressanta tider, vad hände på femte km som plötsligt gick på 3:36??

Lova nu att ta det lite lugnt OK? ;)

Ingmarie sa...

Det var ju det jag sa! Sub 38! Härligt! Absolut perfekt uppladdning! Änglamilen har jag kutat massor av gånger och blev som du kanske minns "inbjuden" i år i och med deras jubileum. Det där med inBJUDEN var dock en sanning med modifikation så jag fick stå över. :-(

Anonym sa...

Grymt bra!! Ska bli riktigt intressant att följa din framfart på maran!

mikael sa...

Helt fantastisk tid! Grattis

Du verkar inte ha några tävlingsnerver att tala om. Det är mer "äsch, vad fasiken, jag kör väl den här tävlingen också" :)

Imponerande!

Pernilla Hult sa...

Grattis till PB! Det är ju så man undrar vad Du är gjord utav ;)

Daniel sa...

Mikael B - Miranda - Helena - Anneliten - TACK TACK TACK!!! :)

Staffan - Jag blev bjuden på en Red Bull! ;). he he!!! Nej det gick kraftigt utför där och som du ser på tiderna efter så blev det mycket uppför på slutet.
Jag ska lugna ner mig lite nu ;)

Ingmarie - Du har allt bra koll på läget med tider, hoppas det stämmer på maran också :). Nu när du säger det så minns jag nog att du var "inbjuden". ;). Fint lopp var det, förstår att du sprungit där många gånger.

Hempa - Tack! Hoppas uthålligheten är som den ska när det gäller maran, känns som det är lite "ingemansland" efter 30km. Vet inte hur kroppen kommer funka där men hoppas på det bästa :)

Mikael - Tack! Brukar inte ha mycket nerver utan kör på bara, oftast är jag väldigt lugn innan starten. Skönt känsla! Vad är det värsta som kan hända liksom? ;)

Pernilla - Tack! Börjar snart undra det samma? Trodde aldrig jag skulle kunna sätta dessa tider på milen och dessutom känns det som jag har mer att ge :)

Löpning & Livet sa...

My god! Stort grattis!! Var ska det här sluta?! :)

Anonym sa...

Jag håller med de övriga om vilken fantastisk löpare du är. Men du är också en fantasktisk människa som cochar din fru? och oss övriga i svedala som suktar efter en energsisk löpare som kämpar. Du är helt enkelt underbar som som löpare och bloggare.
Vet inte hur många tummar och tår du har inför maraton men jag är faktiskt i Stockholm av helt andra orsaker och om jag har tid ska jag heja på dig.

Du är bäst så enkelt är det.

Jenny sa...

Du är så stark, imponerande!

Joel R sa...

C-r-a-z-y...

Daniel sa...

Andréa - Tack! :) Har inte en aning om var detta ska sluta, jag bara springer på och njuter just nu :)

Peter - Tack för alla fina ord, det värmer! :)) Kul om du skulle få syn på mig i Stockholm :)

Jenny - Har nog aldrig känns mig starkare än vad jag gör nu. Hoppas det håller i sig till maran nu ;)

Joel - Smått galet är det just nu, hänger inte själv med riktigt...

Anna (Orka mera) sa...

Vilken galen fart!!!! Inte en km över 4:00. Shit holy banana och hans moster, fortsätter du så här förvandlas du snart till en kenyan!

Daniel sa...

Får nog släktforska lite och se om det finns några afrikaner i släkten ;)