31 maj 2010

31/5 Sömn-utmaning


Denna veckans tuffaste utmaning inför maran blir att sova tillräckligt mycket. Jag sover på tok för lite och det blir ännu värre nu när det är ljust länge på kvällarna. Till saken hör att jag jobbar skift och denna veckan kommer jag gå upp 04:30 varje dag.

Visst är det bara att hoppa i säng men för mig är det största problemet att lyckas somna. Jag har alltid ett kvälsskift i nacken från föregående vecka där jag haft en annan dygnsrytm så omställningen kan vara lite svår.

Jag ska göra mitt bästa för att fixa detta, det blir inget kaffe på kvällarna och jag ska försöka att hålla mig lugn och harmonisk vilket brukar hjälpa. Helgens tävling har också gjort att jag taggat ner lite och jag har en riktigt skön känsla i kroppen. Svårt att förklara denna känslan men jag gillar den. Är inte nervös eller något utan känner bara ett enda stort lugn i kroppen, härligt!

6 kommentarer:

anneliten sa...

Du får gärna smitta av dig med det där lugnet... Låter skönt.

Anna (Orka mera) sa...

Lycka till med sovandet. Tycker det brukar vara den svåraste biten av förberedelserna.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Det kanske var bra att du sprang det där änglaloppet så tävlingsnerverna lugnade ner sig lite(?)
Hoppas du kan sova skapligt fram till maran! Har problem själv med sovandet nu när det är ljust både på kvällarna och tidig morgon. Funderar själv på att köpa mig en sån där sovmask, kanske vore nåt? Stänga ute ljuset.

Daniel sa...

Anneliten - Det gör jag så gärna!

Anna - Tack! Att något så enkelt ska vara så svårt ;)

Helena - Det var lite den effekten jag ville ha med loppet i lördags, just att "tagga ner" en aning. :)
Tror inte ljuset är problemet för mig, mer att min kropp ofta är på högvarv och inte vill somna. Ett glas mjölk kan ibland hjälpa av någon anledning.
En sovmask är nog inte helt fel om man har problem med ljuset, bara att testa :)

Sofie RW sa...

Sömnen är ju verkligen viktig... bra att du påminde mig, och alla läsare som ska springa maran om det! Hur knasigt det än låter, men det är lätt att glömma att man ska lägga sig i tid nu då det är ljusare. Sov så gott!

Daniel sa...

Tack!!! ZZZzzzZZZZzzz!!!

Sömnen är verkligen superviktig, kroppen blir stressad och man kan bli allvarligt sjuk om man inte sover tillräckligt mycket. Synd det ska vara så svårt bara ;)