23 juni 2010

23/6 Startar i 3:an


Skrev för några dagar sedan att jag var lite nyfiken på hur långt upp i startfältet på Lidingöloppet mina tider kunde räcka. Jag vill ju starta högt upp för att få ett bra utgångsläge för sub2:15. Nu ser jag att jag hamnat i 3:an och det är ju bra mycket bättre än 9:an som jag startade i förra året.

Förhoppningsvis kommer jag få en behagligare resa än förra året och kan koncentrera mig på mitt eget race och inte alla andras. Dom som startar framför i 2:an borde rimligtvis vara löpare som gör halvmaror under 1:25 och maror runt 3:00 och i 1 A,B och C är väl bara eliten då? Det enda som gör mig lite konfunderad är när jag läser tabellerna på loppets hemsida, där står att grupp 3 är för dom som siktar på 2:41-2:47.


Om mina tider på maran och halvmaran inte motsvarar mer än 2:41-2:47 på Lidingö enligt deras tabeller blir nog 2:15 ganska tufft. Jag kommer träna på här och se hur det går, mitt mål på sub 2:15 står kvar!

8 kommentarer:

Martin sa...

Hej!

Läser din blogg dagligen och tycker den (och du) är grym!

Tycker du borde hamna i en högre startgrupp. Jag hamnade i 1c och ligger snäppet under dig i kapacitet. Sprang på 2:24 i fjol från startgrupp 2 men är nog i lite bättre form i år.

Tycker du ska höra med dem om att komma upp ett snäpp i till så du kan hitta jämnt tempo ganska snabbt.

mvh Martin

Anna (Orka mera) sa...

Men JAG skulle ju starta i startgrupp 3 och du är ju miljoners miljoner snabbare än mig. Du platsar nog bättre i tvåan, eller ettan till och med!

Daniel sa...

Martin - Tack!! Kul att du gillar min blogg och att du hänger med här på resan! :)
Tack för tipset om seedningen också, jag har nu mailat för att kolla om dom tagit hänsyn till tiderna jag ville seeda mig på. Tror dom kan ha seedat mig per automatik på tiden från förra året, då sprang jag på 2:41 så det stämmer bra med grupp 3. Fortsättning följer.... ;)

Anna - Såååå mycket snabbare är jag inte ;). Tror också på 2:an, vill inte heller hamna för högt upp, bättre för självförtroendet när man kan springa om lite, det får dock inte bli fööör trångt ;)

Jenny sa...

Jag startar ju i 2:an och du är ju snabbare än mig!? Kan du inte ringa dom och kolla, du borde definitivt ha en plats längre fram tycker jag!

Erik Aschan sa...

Hej!
Inför min satsning på NY maraton i höst ramlade jag över din blogg och blev minst sagt ganska ödmjuk inför mina egna nojor. Då jag har en fru som är expert på MS (har bland annat skrivit två böcker skryt skryt) och själv är sjukgymnast så kan jag intellektuellt förstå dina utmaningar. Full förståelse kommer jag givetvis aldrig att få. Du är grym! Vad gäller LL så sprang jag själv på höga 2:28 från startgrupp 3 i höstas. Det var aldrig trångt, men jag sprang om väldigt många sista 4 km, så jag instämmer i att du borde satsa på startgrupp 2. Medelsresultatet för grupp 3 var 02:50:39 (enl resultatjakt.se) så det är nog där de baserar tiderna ifrån. Stort "lycka till" / Erik Aschan

~●Helena Pettersson●~ sa...

Det verkar som du fått en massa bra tips och råd från alla springkunniga.
Verkar konsigt att du hamnat i fel grupp..(?)!! Men det är kanske den mänskliga faktorn som blandat sig i det hela? ;)
HÅller alla tummar och tår för dig i alla lopp som du vet. Men jag hoppas det blir en bra och trevlig upplevelse för dig och inte en pina hela vägen!! :o Tyckte stockholm marathon lät lite väl hemsk.. du var mycket gladare och uppåt efter NY marathon tyckte jag....... Bara lite tankar från mig.....

Löpning & Livet sa...

Konstigt! Jag tror att jag var i 3an, kanske tom i 2an, förra året. Min kille startade precis bakom eliten förra året och han är ungefär på samma nivå som du så jag tycker att det är där någonstans du borde hamna.. Sen hade han ju visserligen en bättre tid från just lidingö än vad du har, men det borde väl inte spela så stor roll??

Daniel sa...

Jenny - Har mailat! Hoppas vi ses i 2:an! :)

Erik - Trevligt att du hittat hit och att du ska springa i NY. Där har du något riktigt häftigt att se fram emot. Bara hör av dig om det är något du undrar över! Kanske kan jag vara till hjälp?

Antar att du har bra koll på vad MS är ;). Intressant sjukdom men inget roligt att drabbas av, det finns dock bra mycket värre saker. Får hoppas på det bästa, tycker det ser ganska just ut trots allt :)
Tack för infon om LL, får se hur det blir, har mailat dom.....

Helena - Du är som alltid en grym supporter!!! :) Visst ska jag försöka få en bättre upplevelse än Sthlm, tror inte jag vill utsätta mig för det där igen. Brrrrr!!! Vad jobbigt det var även om det gick bra resultatmässigt. Lidingö passar nog mig bättre, mycket backar där jag kan springa mycket på styrka, dessutom är det lite lättare för huvudet då det hela tiden händer något. Upp och ner...ner och upp....mycket backar ;)

Andréa - Tack för infon! Får se vad som händer, kanske låter lite löjligt att "snöa in sig" på seedingen men jag vet att LL kan vara väldigt trångt och vill få en så bra resa som möjligt. ;)