15 juli 2010

15/7 Liten utvärdering

I början av semestern (21/6) drog jag igång en annorlunda styrketräning för benen efter att ha läst en intressant artikel om styrka och löpning. Det handlade om att stressa mitokondrierna med många reps samt att köra alla övningarna i följd. Ni kan läsa lite om det i detta gamla inlägget. Idag körde jag ett tidigt styrkepass på gymmet och gjorde en liten utvärdering nu efter att ha kört detta några veckor.

I början höll benen på att krampa ihop helt trots låg vikt men nu får jag inga krampkänningar längre. Det är dock hur jobbigt som helst och det bränner till ordentligt i musklerna på slutet. Jag har ökat vikten med 30-40% mot vad jag körde med första gången och klarar även köra igenom övningarna 2ggr under samma pass. Helt klart har övningarna gjort mig uthålligare och starkare i benen, frågan är bara hur stor effekt detta kan ha på löpningen? Lite svårt att mäta men jag tror och hoppas det kommer visa sig i resultaten. Det är speciellt till Lidingöloppet som jag tror denna träningen kan visa sig vara nyttig.

Får se vad som händer helt enkelt, jag kommer fortsätta att köra dessa passen hur som för det är riktigt motiverande när man märker att det ger mätbara resultat på gymmet. Nu är dock mitt största träningsproblem om jag ska köra intervaller eller backe ikväll???

I brist på träningsbilder lägger jag in en liten fågelunge som jag räddade igår.
Den skulle lära sig flyga men hade lite problem.
Jag ryckte in som coach och visade några bra övningar! ;)
Tror den klarade sig undan dom onda katterna som lurar här ute...

Inga kommentarer: