14 juli 2010

14/7 Wallanderloppet


Som jag skrev i gårdagens inlägg valde jag att lägga min snabbdistans som en liten tävling. Jag tyckte att Wallanderloppet på 6km kunde passa som handen i handsken. Det var samtidigt någon typ av gatufest i Ystad så vi passade på att gå på lite marknad före loppet, Ystad är alltid lika trevligt!

Jag var inte tokladdad eller något inför loppet, detta var inget lopp jag satsade på och dessutom hade jag kört ett hårt styrkepass innan på dagen. Kanske inte det smartaste om man vill prestera på max!? ;)


Det var ca 300 löpare som startade samtidigt och starten var nästan en exakt repris på starten i Kristianstad i fredags. Vi startade över en stor gräsmatta som sedan smalnade av till en cykelbana. Jag gjorde samma "fuling" som i fredags och startade på sidan för att inte fastna, börjar få riktigt bra rutin på det där nu! ;)



Fick ännu en gång en klockren start där jag kom loss som skjuten ur en kanon! Drog första kilometern på 3:24 vilket är den snabbaste kilometern jag någonsin gjort på tävling. Kroppen kändes bra och det gick riktigt lätt och fint!

Jag hade inte full koll på banan och under 2:a kilometern kom en ordentlig backe. Hade fortfarande högt tempo och det såg ut som jag skulle fixa den utan problem. När jag kommer upp på toppen så svängde vägen och naturligtvis fortsatte backen. Fick släppa av på tempot och började samla på mig lite för mycket syra i benen. Lite dumt men jag fick loss det värsta under utförslöpan och hittade flytet igen.


Resten av loppet flöt på fint men mitt huvud funkade inte riktigt i värmen. Tänkte hela tiden negativa tankar och fick jobba jättemycket med det mentala när jag skulle pressa. Vet inte varför det är så här men jag tror det måste bero på värmen!? Försökte sysselsätta mig med att titta på dom fina omgivningarna medan jag sprang istället för att tänka en massa. Banan var verkligen jättefin och gick bland gamla hus och små gränder. Detta gjorde också att fartkänslan blev toppen!

Underlaget bestod delvis av gatsten, stora som små.
Ganska roligt och annorlunda att springa på!

När jag hade ca 500m kvar till målet blev jag omsprungen av två löpare från elit-klassen. Orkade inte riktigt svara men försökte hänga på så gott det gick fram tills gågatan började. Här fanns det mycket publik för det var ju gatufest! Jag låtsades att alla hejade på mig och lyckades trolla fram mitt STORA PANNBEN när jag som bäst behövde det. Dom två ryggarna jag såg framför mig skulle jag bara förbi, det fanns inget annat i min värld just då.

Tryckte fram höften och gav verkligen allt, publiken gick igång när jag laddade vilket gav det en ännu större kick. Oj vad jag pressade!!! Kom förbi båda två dom hade inga krafter kvar att svara med heller. Underbar avslutning och jag höll nästan på att spy i målet. Bara en gång tidigare och jag lyckats pressa fram en sådan här spurt och det var på Lundaloppet förra året. Då höll jag på att spy ner en funktionär som skulle hänga en medalj runt halsen på mig. Den här bilden visar nog känslan efter gårdagens spurt!


Det var dock glada miner kort efter för jag hade lyckats med ännu ett fint resultat. Jag kom på en fin 4:e plats av dom 132 herrarna i motionsklassen. Tiden blev 22:24 och gav mig ett snitttempo på 3:44min/km. Känns skönt att det trots värmen går att pressa fram lite låga tider och efter spurten på slutet är nu mitt självförtroende på topp. Det fick sig en litet törn i värmen på loppet i fredags men nu känns det riktigt bra igen!


10 kommentarer:

mikael sa...

Är tid eller resultat det viktigaste för dig?

22.24 över 6 km är riktigt bra!
Lite kul att det är herrar motion :)
Inte många motionärer som gör såna tider - inte vad jag vet i alla fall?
Fast å andra sidan påstår Claes Runheim att det inte finns några elitmotionärer heller.

Försöker hitta ett träningsupplägg som passar mig men vet inte riktigt hur jag ska tänka?
Tips?

Till hösten ska en kille på jobbet hjälpa till med att skapa ett styrkeprogram till mig som jag ska köra 1 gång i veckan utöver mina situps, armhävningar och andra hemmaövningar.

Pernilla Hult sa...

Grattis! Bra sprunget igen!! :)
Tacka Sofie för fina bilder :)

Staffan sa...

När tusan ska du lära dig att inte startrusa på det där sättet, det hade nog blivit ännu snabbare om första kilometern gått på 3:45 och inte 3:24 ;-)

Skämt åsido, bra sprunget, fin placcering och bra tid och kul med fina race-bilder!

Själv sprang jag 13km terräng igår, kul, omväxlande och ganska jobbigt även i långsam 5 min-fart. Värmeböljan ser ut att fortsätta, härligt men lite utmanade för oss löpare!!

~●Helena Pettersson●~ sa...

Var du tvungen att ta ett gympass på morgonen när du skulle springa på kvällen?? :P
Det är så kul med alla bilder när du springer dina lopp! Så himla roligt att man får följa med. :D
Grattis till ett bra lopp i värmen. :)

Löpning & Livet sa...

Shit du är ju helt fantstisk ju!! Stort grattis!!

Miranda sa...

Grymt Daniel!!

Mikael Björk sa...

Snyggt jobbat. Igen. :-)

Löpmaskinen Daniel Erman!

Annika sa...

Sicken härligt imponerande och spännande läsning om din målspurt!! Underhållande helt klart.

Annika sa...

Nu ska jag baske mig ut på slingan (det är bara ett steg utanför tomtgränsen). "Bara" walkingskor Reebok easytone men man måste ju börja någonstans. Tack för all inspiration!

Annika Tjörn (igen)

Daniel sa...

Mikael - Tiden är viktigast men det är alltid roligt om man samtidigt kan få en fin placering. :)
Svårt det där med träningsupplägg, ska du satsa på maraton måste du nöta mycket långpass och är det milen så blir det ju mycket kvalitet med intervaller och annat. Själv vill jag ha lite av varje och använder Szalkais 1:20+ program för halvmaran som "ryggrad" i min löpträning. Har lagt in det så att det borde få mig i form till Lidingöloppet. Här är en länk, kanske kan vara något för dig?

http://beta.marathon.se/grundprogram/125

Pernilla - Tack!!! Jag ska hälsa Sofie!

Staffan - Fast du har helt rätt! Jag borde försöka gå ut lite lugnare och öka efterhand. Tror även det är lättare för huvudet att göra så. Har faktiskt funderat en hel del över det man när jag väl står på startlinjen är jag alltid lite fööör laddad. ;)
Visst är det både härligt och tufft med värmen. Själv föredrar jag klart värme mot kylan vi hade i vintras. :)
13km i terräng låter tufft!

Helena - Tack! och tack för lycka till:et från förra inlägget. Jag brukar kolla bloggen lite innan start ifall jag fått något hejarop så det var roligt att du hann lägga in din kommentar! :)
Det är min snälla fru som tar bilderna, är också glad över bilderna!

Andréa - Tusen tack!!! :D

Miranda - Tack tack tack!! :D

Mikael Björk - Tack! Springmaskin ligger nära till hands, känns som jag ställer upp på alla lopp jag hittar just nu ;). Tävling är bästa träningen! :)

Annika - Roligt att du gillade min berättelse! Jag gillar att spurta! ;)
Reebok Easytone ser spännande ut! Har klämt lite på dom i affären! Hoppas du fick ett skönt pass!