10 juli 2010

9/6 Genomstekt!

Laddad!!

Idag sprang jag Startskottet/Kristianstad Barbecue och visst blev det varmt! Trodde att temperaturen skulle falla framåt kvällen men när vi närmade oss Kristianstad så steg istället tempen på bilens mätare från 30 till 31 grader, dessutom var det vindstilla. Ville inte måla fan på väggen i förväg utan försökte se ljust på det och mitt mål att försöka göra en tid under 37min stod fast.

Det var ca 800 löpare i alla klasser och dom släppte iväg alla på samma gång, även dom som sprang 5km. Starten gick över en gräsmatta i en park som sedan smalnade av ganska fort till en liten parkstig, en ordentlig flaskhals alltså!!! Här gäller det att komma loss i starten för att överhuvud taget ha en rimlig chans att gå under 37min!

Ställde mig först men löpare bara fyllde på framför mig och jag hamnade längre och längre bak. Nu måste jag göra något för detta kommer bli pannkaka om jag ska starta här!!! Det fanns ingen startslinga för chipet utan alla körde på bruttotid när skottet gick. Därför gjorde jag en liten "fuling" och startade utanför fållan på sidan.


Titut!!! :)


Skottet gick och jag drog på för fullt och kom in som tredje löpare på parkstigen, ett klart lyckat drag och jag smålog lite för mig själv. Efter några hundra meter kom 3x Johan från IFK Lund med Johan Wallerstein i spetsen. Snabb kille som dessutom kvalat in till EM på 5000m, häftig känsla att ligga bakom och se vilket tempo han höll. Jäklar vad han sprang!!! Han vann också loppet på sjukt låga 30:36!!!

Själv höll jag bra tempo första kilometern och drog den på 3:28, låter kanske lite hårt men det kändes lätt och fint. Fortsatte att ånga på och drog 2:an och 3:an båda på 3:40 helt enligt planen, pulsen låg strax över 160bpm där jag ska ligga på milen. Kände mig ganska stark och musiken i iPoden rockade!!!


Kilometer 4 gick på 3:47 och nu började jag få det tufft, ingen syra men jag höll på att överhetta ordentligt. 5:an luktade bränt och kroppen var nu som spaghetti, ingenting funkade och det började kännas riktigt obehagligt av värmen. Kilometern avverkades på 3:53 men jag insåg att både pers och sub37 skulle bli för tufft med denna värmen.


Känslan i kroppen kände jag inte riktigt igen och den skrämde mig, drog ner på tempot och bara flöt igenom loppet istället för att pressa. Visst gillar jag springa fort och pressa men signalerna jag fick från kroppen var inte alls bra, det fick bli lugnt och kontrollerat för att inte riskera hälsan i hettan. Jag var heller inte ensam om att ha det tufft...

Sista kilometern öste jag dock på igen, hade blivit omsprungen på slutet och tog sikte på en rygg jag ville ifatt. Det var trångt på gågatan med all publik som gick i vägen med barnvagnar och annat. Precis när jag ska öka kör det också in en förvirrad bilist i banan som jag inte ser och smäller armen i bilen så jag får ont. Tappar rytmen men det slår mig inte att det faktiskt kunde gått illa förrän nu i efterhand.

Järnet sista 200m!

Jag kommer upp jämsides med killen framför och nu är jag pigg igen och vill spurta. Slänger iväg några peppande ord till honom att nu ger vi järnet sista 200m men han ser ganska blek ut. Får dock ett leende av honom och han tackar för peppen. Själv maxar jag det sista och kommer in 4 sek före honom, alltid något! ;) Sista kilometern gick på 3:50 och jag kom i mål på 40:06.


Ingen kanontid mot mitt pers på 37:52 men placeringen blev jag jättenöjd med! 13:e plats bland alla dessa löparna är inte fy skam, det var ju tufft för alla idag. Jag tar också med mig första halvan av loppet, jag har bra tryck i kroppen men idag blev värmen för tuff. Det kommer fler tillfällen!!!


Jag fick också ett fint pris med mig hem, mitt startnummer drogs i lotteriet och jag fick komma upp på stora scenen där jag fick en övernattning för två med 3 rätters middag på Breanäs Hotell. Får nog bli en weekend med lite fiske i Immeln till hösten!

Snacka om genomstekt!!! Har aldrig eftersvettats så mycket som efter detta loppet. Detta är ca 1 timme efter målgång trots att jag duschat, även nu på sen kväll/natt svettas jag fortfarande. Nu går jag och tar en iskall dusch!!!

15 kommentarer:

messan sa...

Iskalla duschen behövs nog...så där perfekt. Vad du är duktig!! Jag blir imponerad...snacka om att mota i grind... Vi far runt i båten och mår bra.
Ha en skön sommar!

Anna (Orka mera) sa...

I gårdagens värme hade jag inte velat springa en meter. Hade fullt sjå med att överleva ändå :) Jättebra jobbat trots att du inte fick den tid du ville! Yttre förutsättningar styr man inte över! Heja heja!

Anonym sa...

Det är ju det som är skillnaden med hög värme att det är svårt att sätta rekord. Många mår ju illa av att springa överhuvud taget i sådan värme men det fixar ju du gallant.
Som vanligt är jag imponerad över vilka tider du sätter. Hur kroppen mår och ibland undrar jag hur du skulle springa om du inte hade sjukdomen. Bättre för du inte skulle ha den att hänsyn till eller kanske sämre för du skulle inte ha motivationen.

En sak är ju klar. Du motar verkligen förloppen av den med din härliga inställning och löpning.

Ha det gott :)

Löpning & Livet sa...

Du är grym!! Själv hade jag nog dött av att tävla i sån värme :)

Ingmarie sa...

GRATTIS! Hur bra som helst! Och vilket pris! Wow!

Trail.st sa...

Fan va grym du är, i positiv bemärkelse vill säga, stort grattis.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Ja fasen alltså.. 13:e plats Daniel!! :D AS BRA!!! Att överhuvudtaget springa i den värmen.. Mer än imponerad.

Det låter som de hade lite dålig ordning på publiken bara.. :o

Vill bara säga igen, du rockar!
:D

Pernilla Hult sa...

31 grader varmt och Du springer på 40.. Grym-Daniel! Grattis och superbra jobbat! :)

Dante9 sa...

Grattis Daniel! synd att jag inte kunde komma och heja nu när du var i mina hemtrakter.
Sitter i Polen och väntar på att helgen ska gå.

/Daniel

Daniel sa...

Messan - Båten låter riktigt skönt i detta vädret! Ha själv en bra sommar!

Anna - Tack! Nej värmen kan man inte göra något åt och jag gillar dessutom värme! Presterar inte på topp i den dock fast njuter gör jag! :)

Peter - Utan sjukdomen skulle jag inte sprungit alls. Hade aldrig gett mig på löpning om det inte vore för min sjukdom, jag behöver egentligen jag en boll eller något för att det ska bli fart på mig ;).
Jag tror heller inte att sjukdomen gör mig till en sämre löpare i dagsläget, känner inte att jag lider av den just nu. Bromsmedicinen hade jag dock gärna varit utan även om det är bra saker...

Andréa - Du klarar nog mer än du tror, 10km i värme går att uthärda om man kan sätta fina tider på maror ;)

Ingmarie - Tack! Bästa vinsten hittills! Nästan så att det lönar sig att springa ;)

Piratfarsan - Tack! Det blev allt ett "Piratpass" men en blåslampa i baken! ;)

Helena - Tack!!! Det var allt lite rörigt på banan med dåliga avspärrningar och folk som inte förstod att det var en löptävling. Tror inte det hända någon olycka.

Pernilla - Tack! Nu har man testat springa i hetta också! :)

Dante - Det var typiskt att du inte skulle vara i stán ju! ;) Hade varit roligt att träffa dig igen. Lycka nu till i Polen. Jag håller tummarna för att det ska bli superduper!!!

anneliten sa...

Smart disponerat. En kokt Daniel hade återhämtat sig sämre...

Staffan sa...

Jösses, det måste ha varit en tung halva med den starten i den värmen!!! Bra och också smart sprunget, det är ju en dag imorgon (idag) också!

Det är ruskigt varmt, all träning för mig idag var 107 armhävningar uppdelade i tre set. Bra träning är det och ska köra lite oftare nu. Imorgon löpning men det det blir nog en sen kvällrunda för att undvika hettan.

Grattis till en fin placering, en bra erfarenhet och inte minst ett fint pris!

Daniel sa...

Anneliten - Nog är det så! Vill inte riskera uppehåll i min träning då det är Lidingö som är huvudmålet just nu.

Staffan - Tack! Det var riktigt hett och nu har jag lärt mig att aldrig satsa på pers när det är runt 30 grader ;). Nu i efterhand borde jag "bara" satsat på ett 3:50-3:55 tempo och försökt hålla det loppet ut. Dock är jag riktigt nöjd med min start! :)

Kul att du kör armhävningar, bra klassisk övning den där!

mikael sa...

En bra tid trots förutsättningarna.

Kunde gått riktigt illa med bilen. F-n vad läskigt
Vad arg och rädd jag hade blivit.

Fortsätter att imponeras av din löpning. Den ger mig inspiration

Daniel sa...

Arrangörerna hade lite dålig koll längs banan, det fanns även många "blinda" hörnor som var läskiga att springa runt då man inte visste om det kom cyklister eller annat runt hörnan.
Kul att jag kan inspirera!! :)