2 juli 2010

2/7 När är dom slut?

Mitt största I-landsproblem just nu är om det snart är dags att byta ut mina Newton-trainers? Har sprungit över 100mil i dom nu och tycker dom känns lite "livlösa", det syns också på klackarna att dom börjar bli slitna. Frågan är väl var gränsen går?

Nya!

Efter 100mil!

Mina Newton-racers har dock bra avverkat ca 40mil och jag tycker inte dom känns lika "trötta" som mina trainers så dessa lär jag köra med ett tag till. Vi ska ju till New York i oktober och jag hoppas mina trainers ska hålla tills dess, då blir det till att uppsöka närmaste Super Runners Shop och införskaffa dom nya blåa istället. Det går att läsa lite om dom på denna bloggen, en blogg jag också varmt kan rekommendera om man är intresserad av det här med barfota och naturlig löpstil.

Apropå barfota så gillar jag JJ Casuals just nu! Se upp Vibram Fivefingers!


5 kommentarer:

Staffan sa...

Lurigt det där med skor, mina benhinnor brukar tala om för mig när de är "slut", mina Asics DS Trainers kändes väldigt stumma och trötta efter 160 mil medan ett par mera väldämpade Adidas tog slut redan efter 100 mil.

Bra progressivt pass du körde häromkvällen - 8km, jag kommer köra något liknande på ett lunchpass i veckan 3km vardera på 4:50-4:30-4:10 för att inte köra för hårt. Sedan är jag rätt sugen på ett formtest på 5km också bara det blir lite svalare. Eventulle blir det sedan tävling nästa helg 10,3km...

anneliten sa...

Hmm, jag har inte en susning om hur många mil mina skor gått... Köper nog nya alldeles för sällan (eller för ofta om ni frågar min man).

Daniel sa...

Staffan - Spännande med tävling!!! Tror du kan sätta en riktigt fin tid på 10km fast 10,3km var en lite annorlunda distans!?

Angående skor och slitage så är jag inte så erfaren. Vet att det är viktigt med fräscha skor men har inte lärt mig var gränsen går riktigt. När det gäller mina Newtons så kommer jag säkert köra med dom till vi ska till NY. Då tar jag med mina slitna trainers och kollar med butikspersonalen på Super Runners Shop för att se vad dom säger. Killen jag fick tag på i höstas var en stor Newton-fan och borde kunna ett och annat ;)

Anneliten - Jag tror man ska byta en gång om året oavsett vilket. Gummit blir ju gammalt hur som helst, därför ska man nog också passa sig lite för att köpa gamla modeller på rea. Gummi är ju färskvara....
Lyssna inte på din man när det gäller skor ;)

Staffan sa...

Jo Musköloppet är enligt uppgift 10 230 meter och inte vet jag om det är så noga kontrollmätt, det gör att jag tvekar lite, dessutom ska det vara rätt så kuperat.

Det som talar för just nu är att det kan vara en trevlig familjeutflykt eftersom loppet går på Muskö i Stockholms skärgård nästa helg och flera andra bloggare ska dit och springa.


Egentligen hade jag velat springa flacka (kontrollmätta) Semesterloppet som går i Mariefred, en kvart med bil från där jag bor, imorgon men min fru ska jobba och det ska bli 30 grader varmt imorgon så det blir stranden istället :-)

Daniel sa...

Då kan det ju vara ett trevligt lopp att bara springa "för det är roligt". ;)
Man vill ju helst ha en uppmätt och lagom flack bana om man ska satsa. Själv har jag ett lopp på 10km nästa fredag som ska vara uppmätt. Tror det är ganska flackt men har inte full koll...
Förstår att du tar stranden imorgon, känns som enda utvägen om det nu kommer en värmebölja. Pressa på milen i 30 grader kan nog vara farligt för hälsan ;)