27 juli 2010

27/7 Träningsvärk

Tycker jag tränar mina ben på alla tänkbara sätt men så körde jag utfall med vikter igår vilket jag inte gjort på ett tag. Aj aj aj....vilken träningsvärk jag har idag då! Tanken var att jag skulle kört ett lättare återhämtningspass ikväll men det är helt omöjligt. Jag får ta det lugnt, "foamrolla" lite och ladda för kvalitet imorgon istället, tror det kan vara nyttigt för motivationen också. Inser även att jag inte får slarva med utfallen i fortsättningen, viktig övning för löpare!

Imorgon blir det lite styrketräning efter jobbet och på kvällen ska jag testa tempopass. Det var ett tag sedan jag körde detta så det ska faktiskt bli roligt att köra igen, måste ju få in lite nytt nu när jag har svårt att motivera mig. Tänkte köra 10km där jag börjar på 4:30 fart och sedan jobbar mig neråt, alltid lurigt hur man ska öppna på dom där passen tycker jag....

Vår egen lilla buse!

För att återkomma till det här med hundar från förra inlägget så är jag inte speciellt hundrädd men jag har väldigt stor respekt för dom. När jag springer här ute på vischan kan det vara lite "vilda västern". Vissa gårdar som ligger ödsligt har ibland lösa vakthundar som ser livsfarliga ut, är därför väldigt uppmärksam när jag är ute och springer. Har förstått att det här med hundar är en löpares vardag och många har blivit bitna. Själv har jag än så länge sluppit det och hoppas även göra så i fortsättningen.


4 kommentarer:

messan sa...

Vad bra du tajma semestern ur väderaspekten:). Jag njuter vidare med semester ett tag till som tur är.

Hundar är gosiga tycker jag, speciellt vår hund:).En del kan jag vara lite rädd för.
Må gott!

john sa...

Utfall är grymt för sätesmuskeln! Själv brukar jag alternera med enbens-knäböj där man lägger upp ena foten på en bänk bakom kroppen. Då får man ungefär samma rörelse som vid utfall fast med större krav på balansen.

Jenny sa...

Håller med om att utfall är grymt! Jag har undvikit att köra ben en längre period just för att de blir så tunga och sega efteråt. Häromdagen körde jag igång med lätt benträning igen och naturligtvis med utfall-träningsverken kom och gör djävligt ont! Därför ska jag köra ben oftare men med lätt belastning i skadeförebyggande syfte och för styrkan i uppförsbackar!

Daniel sa...

Messan - Vi lyckades verkligen picka in det fina sommarvädret. Roligt att det fortsätter hålla i sig för dig med! Ha en fortsatt skön semester!

John - Den där övningen låter inte alls dum, måste testa vid tillfälle! Tack för tipset! :)

Jenny - Det är verkligen en svår balansgång att få in benstyrkan när man samtidigt vill vara pigg i löpningen. Man kanske skulle köra lite mera backe och få lite både och?
Det går ju fort till Lidingö nu! ;)