28 juli 2010

28/7 Kort snabbdistans

Det skulle varit tempolöpning på 10km men jag kände en gnista idag och ville springa fort. Jag hade fortfarande träningsvärk men gick och funderade under mitt morgonskift om jag inte skulle köra en snabbdistans istället. Målet skulle vara att fixa sub40 på 10km under träning, något som jag aldrig gjort eller försökt med tidigare. Oj vad sugen jag var på att få testa detta! Härligt att känna den där känslan igen!


Kom hem från jobbet och drog på mig mina fina Puma Roadracers. Värmde upp några kilometer och kände direkt att sub 40 skulle bli tufft idag. Jag hade fortfarande träningsvärk i benen och det var väldigt varmt. Under uppvärmningen fick jag dock loss det värsta och drog iväg på vinst och förlust. Det gick bra fram till strax över 5km, då stängde musklerna som jag hade träningsvärk i ner. Värken satt precis ovanför mina knä på både in och utsida, fick stora problem med frånskjutet och benen svarade inte alls som jag ville.

Jag blev också väldigt yr i värmen, det är en ganska otäck yrsel som kommer från min sjukdom när jag överhettar. Har gamla nervskador som gör sig påminda ibland när allt inte stämmer. Därför beslöt jag mig för att bryta snabbdistansen vid 5km, stängde av klockan och joggade bara ut resten lugnt och fint.

Jag var ändå nöjd med passet, viljan fanns där och det var det viktigaste idag. Formen fanns där också, pulsen var inte speciellt hög och rent ansträngningsmässigt var det inga problem. Det var den sega träningsvärken och värmen som satte stop för mig idag bara, saker som går över och inget jag oroar mig för. Passet blev totalt 12km med 5km snabbdistans i mitten. Tiden för dom 5km blev 19:35 så det var nog en lyckad snabbdistans trots allt.! Nu vill jag springa mera! Hoppas den här träningsvärken släpper snart!

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Vilken form du är i!! Under 20min med träningsvärk och i värme, imponerande!

John sa...

Lycka till med dina mål! Jag försökte fixa sub40 igår också faktiskt men det slutade ungefär som det brukar göra. Nämligen på 41 minuter... Snart är det Midnattsloppet och då skall det ske! :).

anneliten sa...

Undrar utifall det är utfall som gett dig träningsvärken...

Daniel sa...

Andréa - Tack! Hoppas och tror formen finns där i värmen ;)

John - Tack! Jasså du gjorde också ett försök på sub40 :). Ska kolla in din blogg och heja fram dig på midnattsloppet! Sub40 är ett riktigt bra mål! ;)

Anneliten - Hehe! Dumt infall att köra utfall kanske? ;) Värken börjar släppa nu! :)