7 juli 2010

7/7 Känslan

Alltid samma sak dagarna för tävling, hur känns det i kroppen? Körde 1 timmes tung styrka för överkroppen på morgonen och på eftermiddagen blev det 8km lätt löpning. Under passet höll jag bara på att leta efter den där sköna känslan och kände efter hela tiden istället för att bara springa. Det blev bara skit av passet och benen blev tyngre och tyngre trots att jag inte sprang fort. Inget roligt alls men jag känner så väl igen det, av någon anledning så brukar det aldrig kännas riktigt piggt dagarna före tävling.

Stretch, stretch, stretch!!!

Jag är inte skadad eller har ont någonstans så det är säkert bara mitt huvud som inte talar samma språk som min kropp. Det blir inte mer spring innan tävlingen nu på fredag och med lite stretch och mental styrketräning så kommer det gå riktigt fort. Jag tar med mig känslan från intervallerna jag körde i måndags för den var grym. Lägger nu också som vanligt in en extra växel för att få den där sköna kicken i kroppen. På fredag blir jag giftig!

9 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Du känner nog efter för mycket.. Kanske.

Föresten, hur ofta stretchar du? Varje dag? Efter varje pass? Före passet? *noll koll på sånt*

Jag håller tummarna för dig på fredag! :)

mikael sa...

När jag är inne i Garmin Connect ser jag fart och km men när jag publicerar på bloggen ändras det till mile?

Vilket program använder du?
Om det är Garmin Connect så undrar jag hur du gör för att visa tabellen med fart för varje km?

Petra sa...

Kanner igen det dar sa val!! Kroppen och knoppemn ar inte alltid jamnstallda.

Jag skrev ett langt inlagg till dig igar om bloggfodelsedagen men jag missade att publisera det, mitt fel - attans. Det jag ville saga var att du ar en sa himla stor inspiration for manga, inte minst for mig. Du ger sa mycket av dig sjalv och jag hoppas du far minst lika mycket tillbaks!! Du ar dessutom ocksa det levande beviset pa att det GAR att na sina mal bara man ger sig sjutton pa det. Grattis pa bloggfodelsedagen (i efterskott)!

Petra sa...

Kroppen och knoppen skulle det sta alltsa! Tryckfelsnisse igen:)

Daniel sa...

Helena - Visst gör jag det! ;)

Jag är inte så "organiserad" när det gäller stretch. När man tränar mycket lär man sig verkligen känna igen signalerna från kroppen. Jag stretchar helt enkelt när jag tycker det behövs, ibland flera gånger om dagen och ibland hoppar jag över helt, även efter ett träningspass.

Före passet kör jag alltid lite lätt stretch men inte för mycket får du tycker jag musklerna kan bli för "slappa" och svarar inte så bra.
Det är nog ändå bättre att stretcha för mycket än för lite och för dig som nyligen kört igång med din träning så är mitt tips att stretcha mycket.
Föreställ dig att musklerna har en "kostym" och när du tränar så blir den lätt för trång, stretchar du så blir "kostymen" större och kroppen mår bättre. :)
Tack för du håller tummarna!

Mikael - Jag kör med Garmin Connect och tar bara en skärmdump på tabellen med tiderna som jag lägger ut som en bild på bloggen. Länkar du bara till passet på Garmin Connect så blir det ibland miles istället för km och då måste den som själv går in på ditt pass ändra till "metric" i inställningarna på Garmin Connect. Kolla också så att du själv har satt det på "metric" under "settings".
Hoppas det blev begripligt! ;)

Daniel sa...

Petra - Tack! Du är för snäll!!! Tycker bara det är roligt att dela med mig av det jag själv lär mig på vägen. Visst får jag mycket tillbaks!

~●Helena Pettersson●~ sa...

Tack för att du berättar hur du gör! :)
Jag behövde egentligen stretcha redan innan jag började med träningen för jag är stel och spänd och konstig. ;P Men det har hänt att jag tänkt, nu fasen ska här stretchas! Och då har jag stretchat för mycket eller nåt när musklerna varit spända så jag fått ont, nästan som träningsvärk fast jag bara stretchat.. Iaf så ska jag försöka stretcha mer för det behövs men jag gör nog som med träningen dvs jag är försiktig! :)
Tack igen för att du svarar på mina frågor. :)

mikael sa...

Sätter meter i mina inställningar men det ändras ändå :/

Testar skärmdump istället. Tack

Daniel sa...

Helena - Jag berättar gärna men har nog inget klockrent svar när det gäller stretch. Verkar var så individuellt, ta ett snack med din sjukgymnast och hör vad hon säger om det. Det finns många bra övningar!

Mikael - Då finns det nog inte mycket att göra mer än att köra med skärmdumpar....