18 aug. 2010

18/8 Böcker och trösklar


Fick ett paket med böcker om MS från en snäll bloggläsare idag. Tycker det är bra att det skrivs böcker om den här sjukdomen då den är väldigt speciell och svår att förstå sig på. Symptomen verkar vara oändliga, själv har jag exempelvis tappat smaken helt en gång. Väldigt konstigt och kanske låter löjligt med det är verkligen jättetråkigt att inte kunna smaka det man äter.

Alla dessa mystiska symptom gör också att sjukdomen är väldigt missuppfattad, den sitter inte som vissa tror i muskler och leder utan det är centrala nervsystemet som skadas av inflammationer så att man får ärr på nervtrådarna, Multipel Skleros=många ärr. Har själv en person jag jobbar med som ofta frågar om min ledvärk men jag får påtala gång på gång att jag inte har någon ledvärk och har aldrig haft det heller., det sitter i huvudet!!! ;)
Därför tycker jag också det är bra att det skrivs böcker så att vi som har sjukdomen slipper förklara för det är inte alltid helt lätt, då kan böcker vara till bra hjälp. Nu har jag ju dessutom fått 2 nya böcker som kan både informera mig själv och andra, dom verkar vara väldigt intressanta! Tack Erik!!! Nu ska här läsas! :)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Måste bara skriva lite om dagens träning också. ;) Idag körde jag trösklar på 3x10min med 60 sek vila i pauserna samt 3km uppjogg och 2km nerjogg. Lite lurigt att hitta rätt tempo med dom här trösklarna men jag har själv kommit fram till att min ansträngningsnivå borde ligga i spannet 148-156bpm. Där känns det hard but comfortable som Ingmarie så bra har förklarat det. ;)


Det var riktigt skitväder idag också med hård vind och regn men det var varmt och skönt. Intervallerna gick bra och snittpulsen för trösklarna blev 152bpm, 153bpm och 154bpm, jag hade programmerat min Garmin som hjälp att hålla jämn puls ;) Kroppen kändes lite seg efter gårdagens styrka men annars blev det ännu ett lyckat pass. Jag var också väldigt nöjd när jag kom hem efter att ha "besegrat" skitvädret, alltid en skön känsla det där! :)

Dagens tider



5 kommentarer:

Staffan sa...

Bra pass där, jag tror mycket på de här lite längre intervallerna även om tvåhundringarna är roliga också.

Det svåra som sagt är, precis som du skriver, att hitta rätt intensitet, det är lätt att det blir lite för hårt!

anneliten sa...

Aha - comfortable har hon aldrig sagt till mig, den där Ingmarie ;-) Eller är det jag som inte lyssnat? För mig är trösklar asjobigt. Jag har samma pass som du i min plan, men först på lördag. Ladda-ladda-ladda.

Suzan sa...

bra jobbat, jag kommer knappt ut på promenad när d regnar...

John sa...

Skall jag vara ärlig så har jag inte så bra koll på MS heller men du har iaf gjort det lite klarare. Din blogg är mycket inspirerande och du är ett föredöme för många som drabbas av den mängd olika sjukdomar som blir allt vanligare i samhället. Genom träning och god kost tror jag väldigt mycket kan övervinnas.

Daniel sa...

Staffan - Trösklarna gör nog större nytta än man tror bara man lär sig köra dom på rätt sätt. Själv pressar jag ofta för hårt men nu hade jag ju programmerat mig Garmin att säga ifrån när jag gick för hårt fram. Den pep till några gånger så det var bara att släppa av ;)

Anneliten - Du får höra med den där Ingmarie vad som gäller ;). Själv tycker jag att trösklarna är riktigt mysiga ;) Lycka till på lördag då! Kolla gärna Ingmaries kommentar i detta inlägget ;)

http://mina-utmaningar.blogspot.com/2010/01/121-troskelpass.html

Suzan - Bara man kommer ut i regnet så brukar det släppa. Testa ge dig ut och spring i riktigt spö-regn någon gång, det kan vara ganska häftigt och befriande. :)

John - Tack för fina ord! Inte lätt att hålla koll på alla sjukdomar ;) själv hade jag noll koll på MS innan jag själv fick det så jag har full förståelse för missförstånd. Lite irriterande dock när media inte har koll på läget. Aftonbladet och några andra skrifter har kallat det för både njursjukdom och muskelsjukdom, inte riktigt bra ;)
Träning och kost kommer man långt med! :)