20 aug. 2010

20/8 Tjuvtränar

Nästa lördag är det dags för ännu ett millopp och då är det Trelleborgsloppet som gäller. Har sprungit detta loppet 2ggr innan och har bra koll på banan, det var också här jag sprang min första löpartävling för snart 2 år sedan så loppet är lite speciellt. Även om jag nu har bra koll på banan så passade jag på att tjuvträna lite på den under dagens lätta distanspass.

Det fina med banan är att Trelleborgarna inte samlar ihop den efter loppet utan den ligger ute hela året så att alla kan springa, snällt va? ;) Loppet är populärt då det är en snabb bana på 1½ varv där man börjar på (nästan) högsta punkten och avslutar på lägsta. Det blir dock en stigning för man måste upp och vända vid starten en gång men sedan får man utförslöpan igen, det blir alltså 2 nedför och 1 uppför.

Lite bilder över banan:

Starten inne på Östervångsstadion, man springer
sedan svagt uppför på cykelbana ca 300m innan utförslöpan kommer.

Springer förbi TFF:s "himma-arena"

Svänger vid sjukhuset, (gammal banmarkering)

Kommer förbi "mitt" sjukhus, känslan
av att få springa förbi här på lätta ben är grym för mig.
Här går det också fint utför utan att slita på benen.

Och det bara fortsätter utför medan man
får skön skugga under den fina allén.

Kommer sedan ner till badhuset och en väldigt liten konsthall

In i Stadsparken där det finns gott om publik
eftersom det är marknad samtidigt.
Den kallas för Palmfestivalen, det är också här man går i mål
när man varit uppe och vänt vid Östervångsstadion igen.

Ja, det finns palmer i Trelleborg! ;)
Banan går dock inte här men jag sprang en
extrarunda och tog några dåliga foton i motljus.
Exotiskt värre! ;)


Efter parken springer man uppför mot starten igen.
Stigningen märks knappt förrän man kommer till denna rondellen
vid sjukhuset som för övrigt blivit utsett till Sveriges finaste, rondellen alltså inte sjukhuset ;)
Kan dock ha fel då det ligger en annan lika fin rondell ett stenkast bort, snurrigt värre ;)
En palm i mitten här också! ;)

Stigningen forsätter förbi sjukhuset och in i Östervångsparken
där man brukar ha vätska vid vattenposten. Efter parken är man uppe vid
starten igen och man har ännu en gång den fina utförslöpan framför sig,
detta är riktigt bra för huvudet sista biten!
Sedan väntar publikstödet nere i parken och man går över mållinjen med en fin tid. :)

11 kommentarer:

Thomas sa...

Trevlig rundtur i Trelle:-)

Det är tyvärr Midnattsloppet i Köpenhamn nästa lördag annars hade jag nog också varit där.

Lycka till!

Anonym sa...

I enjoyed reading your blog. Keep it that way.

John sa...

Är det agave som växer på sista bilden? Tur att de isåfall får vara i fred så att ingen gräver upp dem och gör tequila utav dem :)

Madeleine Berglund sa...

Hej!
Hittade hit via "messan". Vilka grymt snygga bilder du tagit i detta inlägg. Jag gillar verkligen pilarna och skyltarna och gångvägarna. Kanske övertolkar jag =D men jag känner ändå att det är framåt man ska blicka i livet. Det är en bra känsla att få genom bilder tycker jag. =)

Lycka till med all din träning!
Kram
Madeleine - Mitt hem och jag

Daniel sa...

Thomas - Stod själv i valet och kvalet men det blev Trelleborg. Sprang Midnattsloppet förra året och det var riktigt häftigt att springa inne bland djuren på Zoo i mörker :)
Lycka till tillbaka!

Anonym - Thanks! :D

John - Det är nog inte agave för då hade den definitivt varit borta. Trelleborgarna är luriga ;)

Madeleine - Tack för din fina kommentar! Bilderna är tagna med mobilen ;)

Du tolkar helt rätt! Om man går djupare in på löpning så är det just framåt man ska. Utan att snöa in mig för mycket på detta ;) så är det nog därför löpningen är så befriande och bra för huvudet. Man ska framåt! Enkelt och bra! :)

Tack och kram tillbaka!

mikael sa...

Ställer in Midnattsloppet ikväll för att vårda mina benhinnor.
Istället blir det Stockholm halvmara.
Får skruva ned mina mål med loppet eftersom jag är så otränad för tillfället. Siktar på 1.40 istället för 1.30

Får man räkna personliga rekord på träningspass? :)

Mikael Björk sa...

Tack för tipset. Jag har anmält mig. Ett av mina mål är ju att komma under 45 min på 10K under sommaren. Ett lopp kan nog hjälpa till.

Daniel sa...

Mikael - Låter klokt! Vet inte om man får räkna träning som pers ;) själv vill jag gärna göra det på tävling så man har det "på papper" ;)

Mikael Björk - Kul! Då ses vi! Bra mål och ska du någon gång göra det så är det bra läge på tävling och i Trelleborg som är snabb. Det finns ju "Skanörmilen" i september som också är snabb ifall du sedan vill fortsätta mot 43min eller något ;)

Mikael Björk sa...

Ja. Din beskrivning av den snabba banan lockar ju. :-) Sen får vi se vad nästa mål på 10K blir. Det är ju egentligen inte en distans som intresserar mig så mycket - men det är ju kul att springa snabbt. Ibland.

Joel R sa...

Är det tävlingsklass igen eller?
Verkar helt klart vara en snabb och fin bana.

Daniel sa...

Mikael - Ta det bara lugnt på stigningen vid rondellen och parken så du är fräsch och kan dra på när utförslöpan kommer igen så har du sub45 :)

Joel - Alla har tävlat i samma klass dom andra åren, alltså blandat med motionärer och "elit", jag antar att det är samma i år. Får se om jag hittar någon snabb rygg jag kan bita mig fast i ;)