29 aug. 2010

29/8 Avrundar en trött vecka

Har mörkat eller kanske förträngt att jag varit väldigt trött de senaste veckorna. Träningen har varit pigg men till vardags har jag varit ganska mycket som i en bubbla och kunnat sova i massor men ändå har jag varit trött. Mitt skift har varit lite udda under semestrarna och det har slitit hårt på mig, imorgon börjar dock mitt vanliga skift igen och jag hoppas verkligen att jag kommer bli piggare då. Detta kan även varit en av orsakerna till att inte kroppen ville svara under gårdagens lopp, John var också inne på detta under kommentarerna på gårdagens inlägg.

Jag är också lite eller kanske mycket orolig att denna trötthet kan vara ett symptom från min sjukdom, vill gärna förtränga det men jag måste ta upp det men min neurolog nästa gång jag träffar honom, finns det hjälp att få så vill jag nog ha det. Anledningen till att jag skriver "nog" är för att jag egentligen inte vill stoppa i mig en massa tabletter som bara lindrar, jag vill ju bli botad men man kan inte få allt ;). Tabletterna man kan få är exempelvis något som kallas Modiodal, har några MS-vänner som får detta på licens med lyckat resultat. Men med tanke på att jag är jag och att jag gör det jag gör så vill jag inte stoppa i mig detta då den aktiva substansen är Modafinil som är väldigt likt amfetamin.

Wikipedia skriver:
Modafinil har länge varit populärt i bl.a. USA, där det ibland skrivs ut av läkare mot trötthet, t.ex. vid skiftarbete. Det förekommer även på den svarta marknaden. Preparatet används även inom Främlingslegionen vid speciella uppdrag och testas för närvarande av amerikansk och brittisk militär
......


Må hända att jag kommer springa som aldrig förr av detta men det är definitivt inget jag vill stoppa i mig om jag inte måste. Jag håller istället mina tummar för att det är mitt skiftarbete som gjort mig trött och att det kommer vända nu. Träningen gör mig ju också pigg så jag är väldigt glad att jag har den!

När det gäller träningen så blev det bara vila idag, var på en trevlig fest igår och idag har det blivit födelsedags-brunch med släkten. Jag fick ett presentkort på Runner´s som jag tror kommer gå till en ny löparjacka nu i höst. :) Summerar denna lugna och trötta vecka med 36km löpning och 100min styrka. Kroppen känns bra och hel och nu väntar 2 intensiva veckor för att ge den där sista boosten inför Lidingöloppet. Det är mindre än 4 veckor kvar nu och jag har bara 2 långpass kvar innan jag trappar ner. Nu börjar det verkligen närma sig och jag har en skön magkänsla inför loppet!

11 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Klokt att ta upp det med Din neurolog. Kan ju vara så att det är arbetet som är boven i dramat *hoppas*.

Annika sa...

Med hopp om att det är jobbets arbetstider som gjort dig trött så önskar jag dig god hälsa du inspirerande människa!

Kram

Erik sa...

Och jag önskar dig stort grattis på födelsedagen! Håller tummarna för att du blir piggare igen!

Erik (igen) sa...

I ena boken jag skickade finns en intervju med en kille som heter Dennis. Han tar Modiodal och berättar om det. Simma lugnt!

Anna sa...

Hoppas det är skiftet som orsakar tröttheten. När jag jobbade treksift var jag konstant trött och sur. Inget för mig. Men alla är vi olika. Bra jobbat i lördags, helt sjukt att du sprang på så bra tid och ändå kände att det fanns mer att ge! Gött.

Daniel sa...

Pernilla - Visst kan det vara arbetet. Lurigt att veta vad som är vad med denna mystiska sjukdom. Jag ska dock ta upp det med min neurolog så det finns dokumenterat.

Annika - Tack snälla! Hoppas det inte ska vara något allvarligt och att det ska bli bättre nu. Kram!

Erik - Tack! Läste intervjun och känner igen mig lite. Modiodal verkar ju ha bra effekt om jag någon gång skulle behöva det.
Som det varit senaste veckorna så har jag inte fungerat när jag kommit hem från jobb. Har varit tvungen att vila minst 1 timme för att komma på banan igen, inget kul. Hoppas det är skiftet, har bara jobbat tidiga morgnar och jag är en riktig kvällsmänniska.
Hoppas det vänder nu när jag är tillbaka i mina vanliga rutiner igen! :)

Anna - Treskift är verkligen tufft, som tur är slipper jag nätterna där jag jobbar. Vi har en kille som gillar natt och jobbar därför bara natt.
Visst finns det mer att ge och det känns grymt nu i efterhand. Jag kommer springa ett till millopp i höst och den banan är ännu snabbare än TBG. Skanör-milen är det som gäller och den är helt platt :). Får se om jag kan få till det där! :)
Här är inbjudan ifall du är sugen på loppet.

http://www.ikfinish.se/admin/arrangemang/tilltavlingar/38/skanor-falsterbo.pdf

John sa...

Du har ju bevisligen klarat att uppnå väldigt höga höjder med träningen. Jag är ingen läkare på långa vägar men min egna filosofi bygger på att hälsa är något vi uppnår med hjälp av bra kost och träning. Vi är ju som människor skapta att röra på oss. Allt vad läkemedel innebär håller jag mig långt ifrån. Skall jag vara ärlig så får jag ångest utav att stoppa i mig en vanlig värktablett.

Men som sagt, träning bra kost och sömn. Och en annan viktig ingrediens är ju vår umgängeskrets. Vi är ju ett flockdjur som trivs i grupp, så länge det är gynnsamma relationer. Människor som jag inte har något utbyte med och som tär på min energi håller jag mig långt borta ifrån precis som all annan destruktiv stress.

Hoppas du får tillbaka krutet i kroppen nu när du får ordning på sömnen. Jag hoppas att vi syns på LL. :).

Thomas sa...

Hoppas att det bara är en vanlig svacka Daniel..

Thomas

Daniel sa...

John - Tack för att du delar med dig! Jag är av samma mening som dig både när det gäller "energitjuvar" och läkemedel. Tycker också att läkemedelsbranchen styrs för mycket av pengar och är inte alltid säker på att medicinerna är rätt väg. Många läkare har också alldeles för lätt att ta till receptblocket istället för att hitta roten till problemet. Kost och motion är rena dunderhonungen! :)
Får se om vi kanske kan dra ihop någon liten "bloggträff" innan starten på LL, hade ju varit trevligt :)

Thomas - Tack! Hoppas hoppas! ;)

John sa...

Det tycker jag absolut! Ser fram emot LL väldigt mycket. Samtidigt är jag lite nervös att jag inte skall klara av det. Tänkte att jag skulle testa på 25 km nästa vecka för att få en känsla av hur långt det är.

Daniel sa...

John - Vi ser när det närmar sig om vi inte kan hitta något lämpligt ställe.
Lite nervositet hör till ;), det är många på startlinjen som kommer vara det. Det kommer gå jättebra, distansen är inget större problem som jag skrivit innan. Banan är rolig och det händer hela tiden något så tiden går fort :) fast lite jobbigt är det förstås också ;)