8 aug. 2010

8/8 Regn och taktik

Två dagars löpvila nu och mina ben känns pigga igen, överkroppen fick sig en skön omgång på gymmet igår istället och jag känner mig laddad. Tyvärr smattrar regnet på ganska friskt här utanför så jag får se hur det blir med dagens långpass. Regn är väl egentligen inget hinder men ibland kan det vara lite svårt att komma ut bara. När man väl kommer igång att springa brukar det kvitta, planen är att springa i skogen och det brukar vara ganska mysigt när det regnar. Jag känner mig dessutom väldigt motiverad då Lidingöloppet smyger sig närmre och närmre så nog ska jag se till att komma ut idag.


Jag väntar dock lite till och smider lite planer inför Lidingöloppet. Sub 2:15 och silvermedalj känns fortfarande fullt möjligt och träningen går framåt. Ni som har hängt med ett tag på bloggen minns kanske att jag hade problem med seedningen och hamnade i startgrupp 3. Jag mailade och dom hade gjort fel så jag startar nu i 1C istället, tror jag ska få ett bra utgångsläge för att fixa 2:15 i denna gruppen.

Lidingöloppet är också lite speciellt där jag tror att banprofilen gör att man måste ha en lite annorlunda taktik än när man springer andra långlopp. Jag har erfarenhet från förra årets lopp som jag tar med mig och sedan har jag hittat en gammal diskussion på Puls.se där signaturen "Hasse A" verkar ha ett smart upplägg.

"Tänk på 30 km kvar, står 200 m efter startlinjen! Så bli inte stressad om första km verkar gå lånsgamt. Själv skulle jag nog lägga upp loppet ungefär såhär:

0- 5 km 23.00 ca 4.30/km

5-15 km 42.30 ca 4.15/km
15-20 km 23:45 ca 4.45/km

20-30 km 45.00 ca 4.30/km

Totalt 2.13.15 dvs lite marginal!!


Jag tror att nyckeln till en bra tid, är att ta det lite lugnare i upp- och nerförsbackarna mellan Fågelöudde och Grönsta. Där är det lätt att bli tung i benen. Sista milen är en relativt lättlöpt del av banan. Problemet är att man sprungit 2 mil när man sticker ut på den. Abborrbacken och golfbacken är långa men går bra att springa i. Själv brukade jag plocka placeringar i backarna. Oerhört inspirerande. Men då ska man ha pigga ben!
"

Just detta att inte ta ut sig för mycket och hålla sig "kall" mellan Fågelöudde och Grönsta för att orka trycka på sista milen tror jag mycket på, bra för psyket också! Denna taktiken kommer jag definitivt köra på!

8 kommentarer:

Suzan sa...

Det kommer att gå skitbra! Håller tummarna o hejar på dig! Kram!

Jenny sa...

Jag kom precis hem efter ett "kortare" långpass på 70 minuter. Hoppas du får ett skönt pass ute trots regnet!

Katarina M-I sa...

Sitter också här och laddar för att ge mig ut i regnet. Med magen full av taimat är jag inte jättesugen just nu:) Men det kommer nog vad kvällen lider!

Kul att vi får lite eftersnack på lördag!! Kan vara lite sammanbiten innan en tävling, om jag skulle vara fåordig på vägen upp:)
Men sen brukar det vara tvärt om efter... Hög som ett hus om jag lyckats pressa mig själv så hårt jag vill!

Vi hörs,

Kram

Daniel sa...

Suzan - Tusen tack! Magkänslan säger att det kommer gå bra ;)
Kram

Jenny - Jag kom ut till sist och det blev ett bra långpass :)

Katarina - Hoppas du får till ditt pass trots vädret.
Förstår precis vad du menar med humöret innan lopp, är också lite konstig och inne i en bubbla före ;)
Det kommer bli roligt och gå kanon på lördag!
Vi hörs i veckan!
Kram

Erik Aschan sa...

Jag tror att det är en väldigt bra taktik att ta det lugnt (om man nu kan kalla det så med ditt tempo haha) mellan 15-20. De gånger jag sprungit har jag varit som tröttast där. Att peta i sig lite extra energi vid Grönsta är en bra idé också. Strax innan aborren drack jag avslagen cola o kaffe förra året. Var väldigt lyckat för sista biten (för mig). Jag kommer stå och heja på dig (och några andra) vid vägövergången vid 24km. Vill du ha nåt langat där är det bara att hojta till.

Daniel sa...

Kul att du står och hejar, jag kommer hålla utkik efter dig! :) Hör av mig om jag behöver ha något langat annars räcker ett hejarop väldigt långt :). Tack på förhand!

Alexander Abrahamsson sa...

Önskar man kunde vara med i Lidingö...

Daniel sa...

Det kommer fler tillfällen! Ta det nu försiktigt med vaden som blir du grym på Lidingö nästa år. :)