1 sep. 2010

1/9 En kuperad halvmara

Som jag skrev i gårdagens inlägg så skulle jag utnyttja det fina vädret lite bättre idag och det gjorde jag verkligen. Planen för dagen var att hålla fint flyt utför och där det var plant för att sedan låta pulsen stiga lite i backarna. Jag fick dock inte ta ut mig fullständigt i backarna utan det skulle vara fokus på teknik och andning. Körde också utan vätska för att "härda" kroppen lite extra.

Drog igång efter frukost och var lite orolig för att kroppen skulle kännas tung idag. Jag hade kört benstyrka igår och dessutom dragit i mig en dos bromsmedicin när jag kom hem från mitt sena skift. Tog det därför lite lugnt första kilometern för att känna av kroppen, det kändes dock riktigt bra och det var gröna lampor överallt. Yeah!


Körde enligt planen och vid 12km kom norrsidan på Minnesbergsbacken som är en ganska brant backe på ca 600m, här ville jag testa pressa lite i backe med trötta ben. Jag drog denna 4 gånger utan paus och benen trummade på som aldrig förr, det gick riktigt lätt trots 12km i ryggen. När jag kom upp på toppen för 4:e och sista gången fick jag en grym endorfinkick. Den fina utsikten med hela Söderslätt och havet långt bort i strålande sol bidrog också till upplevelsen. Jag gjorde en "Rocky" på toppen med en efterföljande moonwalk och kände mig hur grym som helst, löjligt värre var det men det bor ingen där uppe som tur är ;)

Röda Newton-trainers, kan det vara något på dansgolvet?

Sprang sedan hemåt och benen var fortfarande lätta och fina, drog därför upp i tävlingspuls på 160bpm sista biten för att se hur det funkade. Det kändes kanon trots att jag nu var uppe i halvmaradistansen, stoppade därför klockan lite passande på 21,1km med tiden 1:35:16 och körde en sista kilometer lugnt.

Det här måste vara ett av mina bästa träningpass jag kört på länge och jag var grymt nöjd efteråt. Må hända att mina ben inte vill pressa på milen i dagsläget men dom verkar väldigt sugna på den där silvermedaljen om några veckor....

Passar också på att sumera augusti månad vilket jag glömde i gårdagens inlägg. Det blev 246km löpning och 500min styrka på pricken. En klart lyckad månad innehållande både det ena och andra.

8 kommentarer:

Andrej sa...

Oj, jag kämpade med de genmanipulerade backarna i Fontinspåret. På femman är det uppför de sista 1,5 km o benen dör varje jävla gång. Frustrerande!

Anna sa...

Rocky + monndance. Du är en rockstar!!! Härligt Daniel. Vilken energi du har människa. Underbart att läsa.

Thomas sa...

Nice job!
Var hittar man sådana höjdskillnader?

Daniel sa...

Andrej - Låter tufft det där spåret, kanske något för mig? ;)

Anna - Känner verkligen att energin är på väg tillbaka efter några veckor av trötthet. Just nu efter ett kvällsskift samt halvmaran på förmiddagen känner jag mig dock inte så hipp. Jag kommer dock somna med ett leende :)

Thomas - Du hittar dom vid Tegelberga och Minnesberg. Här är en länk till dagens runda.

http://connect.garmin.com/activity/47096092

Anna (Orka mera) sa...

Shit vilken halvmaratid. På träning!! Du är grym. Du har silvermedaljen i en liten ask!!

Daniel sa...

Det känns riktigt bra Anna! Tror min träning att stärka benen för att klara backar bättre har gett resultat. Hoppas hoppas det räcker! ;)

John sa...

Tänk om inte Rocky funnits, vad skulle man då hitta på när man klättrat upp för ett berg eller en lång trappa? Man skulle bara bli stående där och sakna någon som Rocky :).

Riktigt snygg Billie Jean-pose. Var du också den enda som kunde göra en moonwalk i skolan ;).

Daniel sa...

Ja, vad skulle man gjort på toppen av någonting? En kullerbytta? :)

Det fanns dom som kunde göra moonwalk bättre än mig men annars var jag ganska vass på att dansa :)