9 apr. 2011

Det gjorde ont idag!


Jag var beredd på ett lopp som verkligen skulle kännas idag och när starten gick var det bara att hoppas på att det skulle hålla hela vägen. Känslan var bra direkt med lätta ben och jag kände redan på uppvärmningen att jag verkligen var på gång. Två varv avverkades inne på löparbanorna och jag hittade några ryggar, tempot var fint och löpningen lätt!


Första milen avverkades på 38:11 helt enligt min plan och jag hade "vunnit" många kilometer med marginal redan. Gillade detta starkt och det kändes bra för huvudet men nu började jag bli lite orolig för den hårda vinden. Banan var på två varv och redan på första fick jag kämpa på ordenligt för att hålla tempot uppe.

Vid 15km började smärtan komma lite varstans men energin att driva på fanns där. Försökte bita ihop så gott det gick och jag visste att om jag bara kunde hålla runt 4:00 tempo så skulle det nog gå vägen att fixa 1:23. Smärtan blev dock bara värre och värre och nu började jag få ett ordenligt håll samtidigt som det jobbiga partiet med hård vind kom. Jag tappade hela tiden värdefull tid och det kändes lite frustrerande!

På kilometer 18 kom kniven i sidan i form av hållet från helvetet och det gick inte att springa längre. Jag ställde mig vid ett träd och försökte stretcha bort skiten på något sätt. Tänkte att nu får jag bryta och gå i mål, kollade samtidigt på klockan och räknade lite snabbt ut att jag fortfarande kunde persa som en tröst om jag bara kunde komma igång igen.


Hittade lite motivation och smärtan gick nu att uthärda medan jag sprang lite lätt dubbelvikt med ena handen i sidan. Det var inte vackert men det gick framåt och efterhand hittade jag lite tempo igen och smärtan försvann mer och mer. Tankar i huvudet snurrade och jag undrade varför jag utsätter mig för detta när jag istället kunde sitta och dricka kaffe i solen som många av åskådarna gjorde? Samtidigt försökte jag slå bort dessa tankarna med att jag faktiskt var på väg att sätta pers om jag bara kunde hålla ihop detta nu!


Målet kommer och det blir precis ett nytt pers med 5sek marginal och den officiella tiden blev 1:25:04. Direkt efter var jag ganska besviken men jag hade ju trots allt persat, känns dumt att hänga läpp över en sådan sak? Nu i efterhand så känns det riktigt bra och jag vet att det finns mycket mer att ge när allt stämmer. Självförtroendet är fortfarande på topp och 1:23 kommer ryka, så är det bara och året har bara börjat!

Vill ge ett stort tack till alla som hejade på idag och alla glada tillrop längs banan, det hjälpte mig verkligen fram!

Dagens tider:


18 kommentarer:

MALIN sa...

Klart att du ska vara nöjd.
Bra kämpat tycker jag. Du är jätteduktig! Inte så många som kan motivera sig till det du gör!

anneliten sa...

Du stannar och ändå gör du 1.25! My god! Du kommer att få vänta länge i målet om du vill invänta min målgång på Sydkustloppet.

Löpning & Livet sa...

Jag säger som Anneliten; du stannar och syret har och springer ändå på 1.25!! Häftigt och stort grattis!

Helena sa...

Stort grattis till din prestation vännen!!!

Magnus sa...

Grattis till nytt PB! Som sagt, imponerande att stanna och ändå springa på 1:25. Jag tror dock den tiden går att putsa ännu mer med en lite försiktigare öppning; 38min på första milen är en lagom fart om man satsar på 1:20 typ.

Daniel sa...

Malin - Tack! Förvånad över att motivationen fortfarande finns kvar efter detta så man är nog lite knäpp ;)

Anneli - Det tror jag inte jag behöver göra! ;) Ser verkligen fram emot loppet och att få träffa er! :)

Andréa - Just detta tar jag med mig från loppet! Det gick trots allt bra och pers trots ordentligt håll måste jag vara nöjd med ;)

Helena - Tack! :D

Magnus - Tack! Jag hade faktiskt en "mörk plan" att göra ett försök ner mot 1:20 då jag tränat efter ett 1:20 program som jag hållt jämna steg med. Om det blev för tufft skulle jag ändå fått bra slagläge för 1:23 mot slutet. Nästa gång ska jag kanske ta det lite mer easy och pricka in första milen strax över 39min? Får se hur det går med det...hehe! ;)

mikael sa...

Riktigt bra jobbat. Klart du ska vara nöjd med personligt rekord med tanke på håll och hård vind!

1.25.04 inte illa Daniel!

Linda sa...

Du är så jäkla duktig! Jättebra jobbat! Förstår att du är nöjd. Usch. känner att jag verkligen måste komma igång med motionen. Fyller 30 snart och det ska bli min present till mig själv, att ge mig egentid för träning. Förresten, hur gammal var du när du fick Ms? Jag var 24.

Johan sa...

Hej Daniel
Grymt lopp du gjorde idag. Trevligt att träffas
//J

Lennart sa...

Otroligt bra med första milen på 38:11. Tycker du följde upp snyggt trots problemen och snart är du under 1:23. Det är inget snack!!

Mycket imponerad av prestationen du gjorde idag. Dina km-tider är riktigt imponerande.

MVH

Thomas sa...

Skitbra jobbat Daniel! Kul att få se loppet på nära håll, flera gånger:-)
Hälsa och tacka dina föräldrar :-)

Unknown sa...

Grattis Daniel. Skulle egentligen ha en datorfri lördag men var tvungen att kolla hur det gick för dig. Skitbra jobbat!

Lars sa...

Helt galet bra! Kan bara instämma i kören: springer man på den tiden efter en stretchpaus är man i grymt bra form.

Nytt pers, grattis, även om jag är säker på att rekordet kommer att bli kortlivat.

Ingmarie sa...

Makalöst!1.23 kommer att vara en baggis när allt stämmer. GRATTIS till perset!

Olov sa...

Grymt bra jobbat. Grattis till nytt PB.
Härligt att du lyckades bita ihop sista kilometrarna, det är styrka.

Staffan sa...

Bara att instämma i hyllningskören Daniel! Du stannade och persars ändå ,helt underbart :-) grymt bra att springa på 1:25 i blåsten idag!!!!!!!

Anna (Orka mera) sa...

Grymt bra jobbat! Förstår inte hur du lyckades få ihop en sån bra tid (och pb) med håll och stretchpaus! När allt stämmer kommer du att vara under 1.23 i ett nafs!

Daniel sa...

Mikael - Visst är jag nöjd med tanke på omständigheterna :)

Linda - Tack! Vilken bra present!!! Gå inte ut med för mycket press när du börjar och försök hitta en träning som du tycker är rolig för det blir mycket lättare att komma igång då. Nu börjar ju dessutom det fina vädret och allt blir mycket lättare :). Sedan är det bara att höra av dig ifall du vill bolla lite idéer kring träning och upplägg ifall du vill köra igång med löpning!
Jag var 31 när jag fick min diagnos och är 34 idag.

John - Detsamma! Trevligt att träffas och fin tid du också fick till! Gillar sonens kommentar: "Du kom i mål papppa!" :))

Lennart - Tack! Det ser verkligen bra ut och utvecklingen går framåt. Kilometertider under 4:00-tempo börjar kännas mer och mer normalt över längre sträckor vilket är glädjande. Finns lite mer att lära och träna på som jag tar med mig från detta loppet.

Thomas - Tusen tack för hejandet! Nästa gång är du också med! Du såg väldigt pigg och spänstig ut, ska bli intressant nu när du kommer igång och dessutom har du ju bra backning!!! :)

Adam - Tack! Vi ses på nästa lopp! Ska bli roligt!

Lars - Tack! Tror också det kommer bli kortlivat. Jag kan fortsätta hålla på såhär och bara kapa några sekunder så kan jag persa hela året! ;)

Ingamrie - Tror nästan det kan vara en "baggis" med lite förbättringar samt lite bättre taktik för just 1:23. Min taktik låg egentligen ner mot 1:20 igår så nästa gång ska jag nog köra lite mer "safe"...eller inte..hehe! ;)

Olov - Tack! Är glad att jag kom igång igen och lyckades med "något" trots allt.

Staffan - Tack! Hade räknat med blåsten idag och det var likadant förra året. Det där hållet hade jag dock inte med i kalkylen och satan vad det gjorde ont!

Anna - Tack! Jag tror också stenhårt på det! Fick också en massa väckarklockor under loppet på vad som behöver förbättras så nästan gång ska det bli av om allt stämmer! :)