27 apr. 2011

Jobb och boktips


Tänkte att jag för ovanlighetens skull prata lite jobb ifall någon är nyfiken på vad jag sysslar med. Jag är grafiker och jobbar som tryckare där jag kör en stor tryckpress med arkoffset. En ordentlig pjäs och en investering på ca 15 miljoner som gärna ska rulla så mycket det bara går. På ett pass maxar jag ca 6 ton papper och jag har sysslat med detta i 15år så jag har en hel del papper på mitt samvete.


En anledning till att jag kör mycket styrketräning är också mitt jobb som ibland kräver en del tungt arbete i form av pallar med papper och tunga valsar som ibland måste lyftas i och ur maskinen. Det är skönt att ha lite extra kraft samt en rygg som pallar "trycket" ;)


Jag jobbar också 100% och mer därtill trots min sjukdom, mår fortfarande bra och egentligen bättre än innan diagnosen så den hindrar mig inte i mitt arbete. Alla på jobbet vet också om min sjukdom och dom som missat eller glömt bort det fick reda på det för ett tag sedan när jag var på framsidan i vår lokala dagstidning. Känns bra att alla vet och vi gör inga stora saker av det, brukar ibland dra några sköna skämt kring skiten vilket alltid underlättar då många har lätt för att trippa på tå runt detta.


Det jag producerar kan vara allt från årsredovisningar till fina konstböcker och ibland blir det även saker som rör min sjukdom. Vill gärna tipsa om en bok som jag tryckt om personer med ms! Den är väldigt trevlig och där finns små berättelser om andra med ms och hur dom har hanterat det hela med chocken kring diagnosen och deras vardag idag, att den sedan är tryckt av någon med diagnosen är bara en tillfällighet.

Ni kan beställa boken gratis hos Biogen och den kan även vara bra att visa för nära och anhöriga som vill veta hur det är att leva med detta. Det är ingen "tung" bok och jag tycker själv man blir glad av att läsa den så ge den gärna en chans!

2 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Imorse öppnade jag en gammal RW, läste den i samband med frukost.. Och vem hittade jag där?! Ett långt reportage om Dig som Ingmarie skrivit! :) Roligt att läsa om någon man vet vem det är!! Ge Sofie en kram och hälsa från mig.
Ville väl bara säga: Du, om någon, är INSPIRATION Daniel!
Ha en bra dag!
Kram

Daniel sa...

Hej Pernilla! Det var inte igår!!! ;) Hoppas allt är bra med dig!
Kul att du gillade artikeln och tänk att lilla jag kan inspirera :)
Jag ska ge Sofie en kram! Kram tillbaka!!!