20 apr. 2011

Två tips


Nu kan ni äntligen göra en Trelleborgsklassiker! Sydkustloppet och IFK Trelleborg Friidrott lanserar tillsammans Trelleborgsklassikern. Utmaningen är att man springer Sydkustloppet, Trelleborgsloppet och Sylvesterloppet under samma år. Känns som en given utmaning för mig!


Nästa tips är den här "Hundred Pushups" appen till iPhone och Android! Vet att jag tjatat om denna innan men den är värd att upprepa för den är riktigt bra. Att man ska kunna göra 100 armhävningar på endast 6 veckor stämmer absolut inte på alla. Efter vad jag kommit fram till så krävs det nog att man kan maxa runt 60st i utgångsläget för att klara av 100st efter 6 veckors träning. Jag har försökt mig på detta men det är inget jag satsar på längre utan jag kör den istället som ett träningsprogram där jag varvar vecka 4 och 5. Tar sedan en veckas uppehåll och sedan går jag på det igen, ibland händer det också att jag ger mig in på den tuffa 6:e veckan.


Vad är så bra då? Jo! När man har ett program att gå efter så blir det mycket lättare och telefonen har man nästan alltid med sig. Det går också lägga in påminnelser när det är dags för nästa pass vilket gör det väldigt enkelt och ett pass tar nästan ingen tid alls. Jag har själv kört över 7000 armhävningar med min app nu, 7000 armhävningar som jag antagligen annars inte gjort! Väl investerade 15 kronor tycker jag!

4 kommentarer:

magnus sa...

då bli det debut i lokala sylvesterloppet? brukar vara ett trevligt och avspänt lopp som inleds med en startraket i albäcksskogen. Undrar om de inför tidtagning nu. Finns det förresten några km-märken eller liknande på sydkustloppet?

Daniel sa...

Visst blir det debut på Sylvesterloppet! :) Antar att dom måste ha någon typ av tidtagning?

Angående markeringar på Sydkustloppet så minns jag inte exakt hur vi gjorde förra året. Tror vi hade några stycken vid 5km 10km och 15km. Vi ska ha möte om bana och annat på måndag. Återkommer med mer info då och skulle jag glömma bort så bara fråga mig igen nästa vecka. Minnet är inte alltid det bästa ;)

Tommy sa...

Jag och min 14 årige pojk är inne på 4:e veckan nu i 100 armhävningar. Nu är det ta mig tusan ingen lek längre. Det är som du säger, att klara det på 6 veckor är nog inte realistiskt men kanske 10

Daniel sa...

Kul att ni kör den ihop! Stegringen är ganska tuff efter vecka fyra och blir det för jobbigt så bara backa en vecka också på det igen bara! ;)
Tror också 10 veckor kan vara rimligt och kanske även upp mot 12 veckor? Lycka till!