2 juni 2011

Teknik och trail i Torup

När jag vaknade idag ställde jag mig frågan vad jag gjorde på gymmet igår för oj vad jag hade träningsvärk i axlar och rygg. Jag gjorde egentligen ingen ny övning men efter lite funderande kom jag på att en av killarna på gymmet visat mig ett nytt grepp i en av mina vanliga övningar. Intressant vad en annan vinkel på handen kan göra för hela övningen och tur för dagen att jag inte skulle träna överkroppen...

Idag stod det nämligen löpning på schemat igen och det var inte vilken löpning som helst! Mikael hade dragit ihop ett event i skogen med fokus på trail och teknik och vädret var toppen. Bra uppslutning var det också och det var roligt att träffa många nya ansikten.


Vi sprang lite hit och dit och runt en liten bit medan Mikael pedagogiskt förklarade vad man ska tänka på för att behärska terrängen. Bra och nyttiga övningar som jag tror alla hade nytta av och jag sög åt mig av allt så mycket jag kunde. För min egen del är det främst utför jag måste bli bättre och våga släppa utan att tappa tekniken. Jag har ju ett Lidingölopp i höst och just utför finns det mycket tid att vinna om man kan släppa på istället för att hålla emot med dom där stämstegen som slår sönder låren.

                                   Stämsteg!                      Foto: Mikael Björk

Förutom teknikträning blev det också en hel del traillöpning med flyt bland buskar och snår som var ren njutning i det fina vädret. Mikael hade satt ihop en fin runda mestadels utanför dom vanliga slingorna och många fick nog se en annan sida av Bokskogen. Totalt blev det ca 14km och allt rundades av med en trevlig picknick i det gröna. Ryktet säger att det lär bli en del 2 på Tekniska Trail i Torup och det ser jag verkligen fram emot!

Tack för trevligt sällskap alla som var med idag!

Film från dagen av Anders Ström

5 kommentarer:

Sofie RW sa...

Verkar som väldigt nyttigt pass! Teknik i terräng tänker jag typ aldrig på.

Och trevligt verkade det också!

anneliten sa...

Åhhh! Varför ligger inte Torup i Stockholm...

Mikael Björk sa...

Sofie & Annelie - ni kan ju ta tåget ner till vår fina bokskog. Häng med nästa gång!

Tack för idag, Daniel. Kul som alltid!

MALIN sa...

Nu fick jag ännu mer ågren för att jag inte kunde - kom inte ut överhuvudtaget igår. Blä.

Daniel sa...

Sofie - Det är bra med lite omväxling i träningen och terräng är dessutom väldigt roligt! :)

Anneli - Är du i Malmö någon gång ska jag ta med dig på en tur där ute. Hojta bara till!! ;)

Mikael - Instämmer i allt! :)

Malin - Det är ju tur att det kommer fler tillfällen! ;)