1 aug. 2011

Ny vana?

Jag brukar normalt springa mina långpass på söndagarna och det har blivit till en riktig vana nu. När Mikael skrev och frågade om vi skulle köra långpass på lördagen så svarade jag att det gick jättebra för jag hade egentligen ingenting viktigt planerat då. Visst läste jag lördag men i huvudet fanns bara söndag och lite senare skrev jag också till Mikael att vi ses på söndag varpå jag fick ett frågande meddelande tillbaka om jag uppfattat allt rätt? Så inkörd är jag alltså när det gäller långpass på söndagar!

Nu efter att ha brutit vanan måste jag säga att det var riktigt skönt att ha avverkat långpasset på lördagen och ännu bättre när det blev på förmiddagen som igår var fallet. Långpass är inte riktigt min favoritsyssla och jag går inte och längtar på samma sätt som när det gäller härliga intervaller och annat som bränner till skönt i kroppen. Hela helgen har det känts riktigt gott att ha avverkat långpasset tidigt och det känns också som jag fått lite extra vilotid på köpet. Tror detta får bli en ny vana!


I eftermiddags hade jag därför nästan 30 timmars vila i ryggen och kunde dra på lite lagom igen. Körde först lite löparstyrka på trädäcket innan det blev 8km lätt progressiv löpning. Började på 5:00-tempo där jag ökade efterhand och avslutade i 4:00-tempo. Hade tyvärr missat sätta klockan på "autoetapp" så jag fick inga kilometertider. Totaltiden blev dock 36:03 och gav mig ett snitt på 4:30 så jag måste ha träffat ganska rätt. En fin avslutning på den första tuffa veckan av två och kroppen känns kanon! Nu laddar jag om för nästa och imorgon blir det lite fart blandat med flyt!

4 kommentarer:

Anna sa...

Kan inte annat än hålla med dig. Långpanna är inte ett favvopass även om jag hoppas att det kan komma att bli det. Desto skönare är det att få gjort det mitt i veckan eller som du på lördag fm. Då går man inte och drar på det. Lika bra att få det gjort.

MarathonMia sa...

Åh vad jag känner igen det där! Jag kör iofs långpass lör-sön, men tog en långpanna i tisdags denna vecka och förundrades över friheten. Hur inrutade vi är efter våra vardagsliv och arbeten - i alla fall jag med kontorstider.

Mikael Björk sa...

Jag kör lördagen för att kunna köra en "återhämtare" på söndagen - ca en tredjedel av långpasset i lugnt tempo - helst inom 24 h från påbörjat långpass dagen innan. Har läst att detta "förlänger" långpasset utan att slita så mycket.

Tanken är att det ska expanderas till mer back-to-back-liknande varianter (som jag antar MarathonMia kör) där det blir två ganska långa pass på varandra.

Daniel sa...

Anna - Håller med! Långpass kan dock göras lite trevligare om man har sällskap tycker jag :)...då rullar kilometerna på riktigt fort! :)

Mia - Långpass mitt i veckan låter inte så dumt! :) Det borde jag kunna få ihop! Kanske får testa? :)

Mikael - Har också hört om det där, man "lurar" kroppen på något sätt och man ska också kunna köra det ena passet lite tuffare men viktigt då att man tar det lugnt på det andra. Det var också min plan med trösklarna jag körde i fredags eftermiddag...just att vilan inte blev så lång till vårt långpass. Ca 17 timmar i detta fallet....