13 dec. 2011

Borde vara mer tacksam...

Som jag nog berättat förr så följer jag en hel del forskning kring ms och kommande mediciner. När jag fick min diagnos var jag väldigt hoppfull när det gällde detta men det har avtagit efterhand och för ett tag sedan slutade jag hoppas. Det kanske låter negativt men för mig har detta varit riktigt skönt och avkopplande då jag inte förväntar mig så mycket utan gör istället vad jag kan med det jag har idag.

Medicinen jag står på funkar bra och jag är inte orolig för allvarliga biverkningar då den är ”snäll” jämfört med vissa. Den har också lång dokumentation och är en av dom första behandlingarna som startade någon gång på 90-talet. Jag oroade mig mycket för medicinen första åren men nu känns även detta riktigt tryggt och skönt, dom biverkningar som finns verkar jag slippa!


Något jag dock hoppas mycket på fortfarande är att det ska komma en tablett istället för sprutor då jag verkligen ogillar sprutor. Jag har med spänning följt utvecklingen kring en tablett som man nu börjat medicinera ms-patienter med. Tyvärr fick jag läsa att en patient nu dött 24h efter påbörjad behandling och det där känns ju inte alls kul. Man vet inte exakt orsak men det går inte att utesluta att det var medicinen…

Det där tråkiga sms:et
Min medicin har iaf ingen dött av och kanske borde jag vara mer tacksam istället för att svära varje gång jag får sms att det är dags för sprutan. Mina sprutor har trots allt varit på min sida i snart 4år och jag mår ju bra av dom. Jag ska försöka vara lite mer tacksam i fortsättningen!



5 kommentarer:

Kicki sa...

Klart att det hade varit enklare med en tablett, men det verkar just nu som det ändå är bättre med sticket.

Kram!

Daniel sa...

Man hade känt sig mindre sjuk också på något sätt. Sprutor känns "tyngre" men skenet bedrar i detta fallet ;)
Kram!

Anne sa...

Var det Gilenya?

Jag ska göra ny MRI i vår och om det varit mer aktivitet då ska jag få byta broms, antingen Gilenya eller Tysabri. Pest eller kolera?

messan sa...

Tabletten finns ju redan...men jag får inte testa den eftersom jag inte tål bromsarna....
Stort tack kollar in dom skorna har haft reedbook innan....älskar dom:).
Stor kram

Daniel sa...

Anne - Japp, det var Gilenya. Fast ett fall är nog ändå bra odds med tanke på att 28 000 nu står på tabletten. Förhoppningsvis kommer dom också hitta exakt orsak och till våren om du ska ta ett beslut då. Håller med om att det är pest eller kolera, har själv börjat bilda antikroppar mot min medicin men är glad så länge jag slipper ta beslut om medicinbyte.

Messan - Ja, tabletten skrivs ut nu så jag antar att den bör vara ganska säker ändå, tråkigt att du inte tål bromsen!
Hoppas du hittar skor!
Kram tillbaka!