20 jan. 2012

Försöker äta kakan och ha den kvar


Härlig ledig fredag idag vilket gjorde att jag tog mitt vanliga tunga styrkepass på gymmet. Det har tyvärr uppstått ett litet träningsproblem nu när vi börjat springa tuffa backar i skogen på lördagarna. Jag vill verkligen spara energi till dessa passen vilket gör att mitt tuffa fredagspass bli lite lidande. Ibland är det svårt att både äta kakan och behålla den men idag gjorde jag ändå mitt bästa. Jag körde igenom alla möjliga tunga övningar för överkroppen under 60min men benen fick vila. Trycket var fint hela vägen och det blev ett riktigt bra pass! Kanske blir det lite stelt i överkroppen imorgon men jag hoppas benen vill jobba fullt ut!

Även om det inte blev benstyrka idag så vill jag visa hur den där övningen ser ut med tåhävningar där jag kör 3x12reps med 60kg i en maskin. Jag skrev om den förra veckan och passade på att filma lite för någon dag sedan. Det är en maskin som man egentligen ska stå med ryggen mot och träna framsida lår fast jag kör den på andra hållet och då blir den kanon för vaderna. Kanske har ni läsare någon liknande maskin på era gym där ni kan testa?

Det går ju lika bra med en skivstång på en liten pall men jag gillar när det är enkelt och snabbt att ställa in. Dessutom kan man lägga på lite extra och verkligen isolera vaderna utan att tappa balansen i denna övningen. Här är 12 reps på 60kg....

4 kommentarer:

Västgötskan sa...

Någon sådan maskin har inte "mitt" gym tyvärr. Synd. Men tack för tipset!

Daniel sa...

Det finns andra bra övningar för vaderna också! ;)
Satsa på löpskolning så blir vaderna spänstiga och fina att springa med! :)

Gabriel sa...

Pröva att köra övningen i 3 olika fot vinklar: Först paralellt som du gör nu sedan som ett Uppochnervänt V med stortårna ihopp & avslutningsvis som ett V med hälarna ihopp. Minska vikten och kör 2x(3x10) eller liknande, då kommer du åt alla vadmusklerna. Skulle förvåna mig om du inte känner av det, dvs småsvårt att gå dagen efter.

Daniel sa...

Förstår precis hur du menar! Har ibland stretchat vaderna på det viset men aldrig gjort tåhävningar. Ska definitivt testa och gå ut försiktigt i början ;)
Tack för bra tips! :)