10 feb. 2012

Badrum badrum badrum

Den här veckan blir inte vad jag tänkt i träningsväg och jag har bestämt mig för att det nu får bli lite av en återhämtningsvecka även om jag kör hårt på andra håll. Det är det här badrummet som tar all min vakna tid där mycket måste hinna komma på plats innan hantverkarna jag bokat in kommer. Annars är det egentligen ingen stress när det gäller detta men ibland kan det vara svårt att få allt att klaffa till 100%, speciellt när något jävlas på vägen.

"Problemet" med mig är att när jag ska göra saker tar jag reda på allt jag kan och det räcker inte med att det här blir nog bra. För mig måste det bli bra till 100% vilket gör att allt tar lite extra tid och jag blir också väldigt fokuserad på just detta. Man kanske inte ser allt på ytan när det är klart men jag vill veta att det är 100% även under ytan. Igår hade jag gjort en lösning som fungerade men det fanns en bättre lösning visade det sig vilket gjorde att det blev en tur till byggvaruhuset istället för till gymmet. Ingen kommer se detta i slutändan men jag vet att det är 100% när jag kopplar av i badkaret efter mitt långpass och slipper tänka på att jag kunde gjort det bättre.

När det gäller badkaret så var det ett av mina svettigaste projekt då jag var tvungen att borra fyra stora hål i ett sprillans nytt badkar, hålen skulle vara till blandaren och inget av hålen var lika stort. Ingen hantverkare verkar vilja ge sig på detta om dom ska ta ansvar för vad som händer och tillverkarna av badkar och blandare verkar heller inte våga ge tydliga instruktioner. Man vill nog helst se att blandaren sitter utanför badkaret för att undvika bekymmer vid installationen.

Detta var såklart ett problem men jag har lärt mig att problem är bra för då finns det en lösning, har hört att ordet problem kommer från latinet och betyder "före lösningen". Vid ett problem finns det alltså en lösning och jag kunde heller inte vara ensam om detta problemet vilket gjorde att jag dammsög internet efter information. Jag var även inne på sidor om båtar då båtfolket verkar vara vana vid att borra i glasfiber. När jag hade all info samlade jag mod och gjorde slag i saken.

Efter noggrant mätande borrade jag fyra hål utan att karet sprack och dom satt precis där dom skulle. Det här var något av det nervigaste jag gjort i byggväg då det är ett ganska dyrt badkar och vid ett misslyckande hade karet hamnat på tippen. Phhhuuu!!!


Blandaren satt där den skulle och jag blev väldigt nöjd med resultatet, det här är också ett exempel på varför många saker tar sådan tid. När man ser slutresultatet vet man inte alltid hur mycket jobb det ligger bakom varje liten detalj för att det ska bli bra. Den här blandaren kommer jag aldrig glömma och jag har sparat pluggarna från borrningen som små minnen. Visst går det att sätta en Westerbergs-blandare i ett Ido-badkar!



4 kommentarer:

Magnus sa...

Shit, du är inte klok! Är du lika noggrann med träningsupplägget? ;)

anneliten sa...

100%. det är därför du är en så duktig löpare tror jag. Inget åt slumpen.

Daniel sa...

Magnus - Nej inte riktigt! Verkar finnas så många olika idéer där. När det gäller bygge brukar det oftast bara finnas en väg som är rätt ;)

Anneli - Löpning är ett stort ämne och det är svårt att sätta sig in i allt. Löpteknik har jag dock snöat in mig på ordentligt, där försöker jag ha full koll ;)

Anonym sa...

Hej kan du beskriva hur du gjorde hålen i badkaret ?