21 aug. 2012

Intervaller och mängd


Ikväll blev det intervaller på bana med klubben och temperaturen var lite behagligare att springa i idag. Sofie var också med och körde sista kvalitetspasset inför Trelleborgsloppet på lördag. Jag är så imponerad av henne och hon har följt ett program med tre pass i veckan under sommaren som jag tror gjort stor nytta för henne. Ska bli spännande att se hur det går på lördag och coachen är mycket hoppfull!

För egen del kör jag ingen speciell laddning inför loppet även om jag kommer köra på max när startskottet smäller. Mitt fokus nu är mängd och att få igång flytet i träningen då jag tror det är just detta jag behöver för att hitta tillbaka till den där lätta sköna känslan i benen. Jag kommer också dra ner lite på styrkan för nu vill jag verkligen springa då hösten är min bästa tid att springa!

För att inte loppet på lördag ska ställa till det för mycket i träningen kommer jag därför springa veckans långpass på torsdag. På fredag blir det sedan en dags vila inför loppet vilket jag tror blir bra även om det inte blir "by the book". Jag är också glad över att kroppen trots sin dåliga form känns bra att springa med och den är hel. Tror jag har en bra grund att bygga på i höst och hoppas det ska lossna lite med löpningen snart. Det känns som någonting bra kan vara på gång bara jag kan ha lite tålamod. Vi får se vad som händer.....

6 kommentarer:

Staffan sa...

Hösten är en bra period att fokusera på mängd, grundträning och uppbyggnad.

Men långpass på torsdagen om tävlingen är på lördag låter lite knasigt. Jag tycker det bästa är att vila på torsdagen om jag ska tävla på lördagen, många program rekommenderar också det, på fredagen brukar jag numera köra en lätt jogg med några stegringar alternativt en kort bit i tänkt tävlingfart. Om jag var du skulle jag tidigarelägga långpasset till ikväll istället och vila imorgon!

Daniel sa...

Ja, jag vet att det är lite knas att köra långpasset så nära inpå tävling. Jag vill dock springa det före tävlingen och inte dagen efter. Din idé låter bra så det är inte omöjligt att jag springer det ikväll istället....vilar på torsdag.... också ett lättare pass på fredag istället för vila.

Jättetacksam för att du delar med dig av dina tips! Tack!!! Ha en bra dag!

Magnus sa...

Daniel, jag sprang ett kortare långpass (20km) i söndags morse, dagen efter miltävling. Det funkade bra, men är naturligtvis inte idealiskt. Det beror ju lite på hur sliten man blir efter milloppet och hur hårt långpasset är. Jag gjorde ett riktigt dåligt millopp men det gjorde också att jag kände mig mindre sliten än normalt. Lycka till på lördag! Jag kan tyvärr inte vara med själv...

Daniel sa...

Jag sprang själv ett långpass dagen efter Malmömilen. Det funkade väl helt ok men jag tror jag kommer vara mer sliten nu efter Trelleborgsloppet och vill inte "offra" ett långpass för loppet. Därför tar jag det säkra kortet och springer nu i veckan. Synd att du inte kan vara med! Vi ses!

Sara sa...

Jag brukar göra precis som Staffan. Det är mitt favoritupplägg inför tävling.
Vi ses på lördag och springer så bra som vi kan :)

Daniel sa...

Då gör jag som dig och Staffan! Ni är snabba! :)
Ses på lördag!!!