6 aug. 2012

Test av utrustning


Det är nu hög tid att få ordning på utrustningen till Ångaloppet som går av stapeln nu på söndag. I fredags var ju ute med min lagkompis Mikael för att testa simma med löparskor på fötterna. Jag har valt att satsa på mina Puma Haraka XC då dom är lätta och Puma säger själv att dom har en "socklike fit" och ska gå att springa barfota i. Skorna är också grymma i terräng och jag har sprungit kvalitetspass upp mot 20km med dom utan större problem vilket gör att dom känns som ett säkert kort. Skorna är också utrustade med spikar där man kan byta längd efter behov. Jag har dock valt att köra utan spikar med hänsyn till andra i vattnet, en 9mm spik över näsan är inget jag vill orsaka någon!

Att simma fungerade bra och det blev ett lyckat test! Skorna svällde lite när dom blev blöta vilket gjorde att jag fick dra åt snörningen mer än normalt men annars inga problem.



Idag var det dags att testa springa i dom under en lite längre sträcka för att se hur fötterna reagerade med skav och annat. Jag åkte ut till skogen där jag började med att dränka skorna i vatten vid friluftsgården i Torup. Fick lite konstiga blickar men det bjöd jag på! Sedan var det bara att klafsa ut i skogen där jag tog tillfället i akt att hoppa i varje vattendrag jag hittade.


Jag sprang i ca 40min och det gick helt ok med vattnet. Värre var det med smågrus och skit som stänkte då det var både regn och lera när jag sprang. Högerfoten var det inga problem med men på vänsterfoten letade sig små gruskorn ner i hälen och började skava.


Jag tyckte det var bra att detta hände nu och inte på loppet på söndag för då vill jag inte råka ut för något skav och lösningen blir att sätta Compeed på båda hälarna så ska det gå vägen. Jag hoppas också på fint väder under loppet så kanske vi helt slipper problemet med lera och grus? Oavsett så var det ett lyckat test och det känns som jag har kontroll på läget inför söndag. Det kommer bli en fin upplevelse!

7 kommentarer:

Tobias sa...

http://www.runningwarehouse.com/descpage-SLABGAI.html?gclid=CJLDrMej07ECFUoKKgodsXgAcw

Detta kanske ar losningen? Har sett folk som anvant pa trail races har i Utah.

Snorkkis sa...

Haha... knäppo som står och blöter skorna innan du börjar springa :) . Men compeed - hålls dom på fast det slits av tryck och vatten? Kanske sporttejp ovanpå?

Kicki sa...

Vilken syn det måste ha varit att se dig stå och "dränka" skorna med vatten idag :)
Nästan så man önskar att man hade tagit en tur till skogen med pojkarna idag.

Lycka till på söndag.
Kram

Daniel sa...

Tobias - Det kanske kan fungera? Hinner dock inte testa innan loppet så jag får köra utan. Jag har också sett en del använda dessa när det är snö. Får kanske investera i ett par?

Snorkkis - Bra tanke! Kanske får förstärka lite så dom hålls på plats. Jag kommer också ha med några extra under loppet ifall att....

Kicki - Det hade dom nog gillat! :) Tack för lycka till:et!! Kram!

Johan sa...

Ni är så vackra pojkar! :)

Johan sa...

Ni är så vackra pojkar! :)

Daniel sa...

Snyggast på Ångaloppet! :)))