29 okt. 2012

Styrkan

Jag skrev för ett tag sedan att jag gjort lite förändringar som jag hoppas ska ha effekt för löpningen. Sedan början av september har jag varit helt utan kaffe och har fortfarande inte druckit en droppe. Jag har också ställt om min kost en del också har jag under senaste månaderna nästan slutat helt med styrketräning.

Jag saknar verkligen styrkan men kombinationen att träna hård styrketräning ihop med maraträning är inget bra för det motverkar vartannat. Visst är löparstyrka bra men jag har också tränat en massa annan styrka för att bygga en stark kropp. Detta främst mot min sjukdom där jag är övertygad om att hård styrketräning är rena dunderhonungen för mig. Jag mår så bra av styrkan!

Nu vill jag dock verkligen satsa på New York Marathon för sub3 är en dröm för mig och då får styrkan vänta. Jag har märkt skillnader i kroppen och känner mig mycket lättare i löpningen men betydligt klenare dom få gånger jag varit på gymmet senaste tiden. Om man jämför mot i vinter/vår när jag tränade för Gladiatorerna så är jag nu 3-4kg lättare och jag tror det är mycket muskler som försvunnit.

Någon gång i början av året...

Igår när jag sprang Yddingeloppet märkte jag också något konstigt då jag för första gången hade problem med mina kompressionsstrumpor. Dom spände inte lika hårt över vaderna som dom brukar och redan efter 500m kasade den ena ner och satte sig runt vristen. Antagligen har det också hänt något med benen när jag ökat mängd och minskat styrka. Benen känns dock starkare och snabbare än på länge så för att springa marathon är detta säkert helt rätt för mig. När jag sprungit New York ser jag fram emot att biffa till mig igen och få fortsätta träna skiten ur den här sjukdomen!

9 kommentarer:

Elin sa...

Åh, du verkar ha samma "problem" som jag! Jag älskar att träna skiten ur mig bland vikterna, men vet att det egentligen inte fungerar så bra med mina långdistansmål... Jag har börjat kompromissa och köra lite mer styrka vissa perioder men med lättare vikter för att inte bygga så mycket. Men det är så kul att biffa till sig!!

Grymt lopp igår i övrigt! Skulle varit där, men det fick ge vika för annat... Nästa år så!

rundarocksaenform sa...

Oj, det blir en del muskler som försvunnit där. Men förstår dina tankar. Det är nog helt rätt fokus att skippa styrkan innan en mara. Som du säger, de går ju inte riktigt hand i hand.

Lycka till (igen). Jag har nog sagt det innan! :-)
Kram M

anneliten sa...

Hi hi. Skrattar hjärtligt åt bilden av kompressionsstrumporna som kasar ner :-) Vilken syn!

anneliten sa...

Såg just nedräkningsklockan. Gud vad ni måste längta!

EvaD sa...

Men shit vilken muskelknutte! Där ser du verkligen inte ut som en maratonlöpare precis. Du bygger ju upp domigen efter loppet. Skulle nog va lite tyngre att springa med dom musklerna. Men snyggt är det ju!!!!

Piratfarsan sa...

Värsta biffen ;-) Inte ALLS avis :-)

Jonna sa...

grattis till fantastisk tävling!

och förstår att du saknar styrketräningen! en stor uppoffring, starkt!

Anonym sa...

Hej
På tal om något "helt" annat- har du läst Born to run? Vad tänker du kring att löpa naturligt utan eller med simpla skor och tekniken detta för med sig? Jag löpte lite barfota i somras och vilken skillnad!! Foten fick verkligen arbeta lite för en gångs skull, kände mig som en indian som tassade fram över terrängen.

Kul att höra om du har några tankar kring detta.

Patrizia

Daniel sa...

Elin - En likasinnad! :) Visst får man kompromissa lite ibland fast jag har svårt att hålla mig till lätta vikter ändå. Gillar köra få reps med mycket vikt som ruskar till det ordentligt i kroppen. Känns så skönt efteråt! :)

Västgötskan - Fast man får tillbaka styrkan ganska fort igen och med bra kondis kan man dessutom köra hårdare och längre pass :) Ser fram emot gymmet efter maran. Tack igen! ;) Kram

Anneli - Längtar verkligen och det är inte långt kvar nu! Strumpan finns nu på film ;)

http://www.marathon.se/racetimer?v=%2Fsv%2Frunner%2Fshow%2F2452110%3Flayout%3Dmarathon%26amp%3Brace_id%3D1042

Eva - Den där kroppen är inte optimal för marathon men man mår bra av att vara stark :) Jag ser fram emot att biffa till mig lite igen. Nästa utmaning? ;)

Piratfarsan - fast det var då! Nu är det något annat men jag vet hur jag ska hitta dit igen :)

Jonna - Tack!...och det är verkligen en liten uppoffring jag gjort för maran nu. Hoppas det ger resultat!

Patrizia - Har inte läst boken men visst har jag tankar om detta och det är kul att du tar upp det. Roligt också att du testa springa barfota, det är verkligen något helt annat än att springa med uppbyggda skor med stor häl som är i vägen för det naturliga steget.

Jag gillar "barfotatänket" och springer men en sko som heter Newton. Man kan nog kalla det för en "hybrid" mellan vanliga skor och en ren barfotasko. Finns ingen dämpning i hälen utan bara under mittfoten där man ska landa precis som när man springer barfota. Har sprungit med dessa i snart 3år och varit i stort sett skadefri under hela tiden. Kolla gärna denna filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=1fBh2qH4QbM

Jag har också skrivit lite här på bloggen om hur jag tänker när jag tänker löpteknik. Här är ett inlägg du kan kolla! Hör gärna av dig om du undrar över något!

http://mina-utmaningar.blogspot.se/2010/11/1611-det-goa-lopsteget.html