25 jan. 2013

Jag ger mig inte!

Jag blev inte avskräckt efter benpasset från i söndags som gav sådan träningsvärk. På torsdagen var jag nästan återställd och när det var dags för Noah att gå och lägga sig åkte jag till gymmet för ett sent pass. Jag körde precis samma styrkepass för benen som sist för jag ser träningsvärken från i söndags som en svaghet och något jag måste jobba på. Det är främst squats med vikt som jag tror gav den extrema träningsvärken och squats är ju en bra övning för löpare.


På mitt gym finns en fin ställning med vikter till just squats. Det är en väldigt enkel konstruktion där vikterna går på en skena som sitter fast i väggen där det sedan sticker ut två vadderade stag som man kryper in under. Sedan är det bara att köra på! Det fina med denna ställningen mot fria vikter är att det går fort att ställa in och man kan köra på riktigt explosivt utan att vara rädd för att tappa balansen eller att börja vingla med stången vilket kan medföra snedbelastning.


Efter benstyrka och även en del överkroppsstyrka körde jag ett roligt och svettigt backpass på löpbandet. Jag hade musik i öronen och på varannan låt blev det en progressiv backe. Det progressiva låg i att jag ökade lutningen och inte farten där jag började på 3% lutning och sedan ökade så jag avslutade i 6% lutning mot slutet av låten. Motståndet skulle vara precis sådär lagom så jag kunde få bort syran när jag sprang plant under nästa låt, hastigheten ändrade jag inte. Det blev ett fint pass där jag höll 13km/h rakt igenom i strax över en timme innan jag gick hem nöjd. Undrar vad benen kommer säga om detta?


6 kommentarer:

Elin sa...

Jag tror dina ben kommer säga ungefär det mina axlar säger idag efter mitt styrkepass igår: "AAAAAAAAAJJJJJJJJJ!!!! Varför gjorde du så för?!?!?!"

Men det är bara att ge dem vad de tål, de små musklerna! Ju mer de klagar desto värre blir det! ;-)

Lisa sa...

Snacka om rätt inställning. Träningsvärk är en sporre! Men det låter fullständigt grymt att avsluta med det där backpasset efter styrkan...:)

rundarocksaenform sa...

Haha! Du är envis du! :-D
Bra där! Som du säger, man behöver ju ofta träna det man får träningsvärk av (där man är svagare).

Däremot älskar jag att köra squats med skivstång! Visst, lite större risker för skador, men du aktiverar mycket mer "nyttiga" småmuskler också. Särskilt i coren. :-)

Träningsvärk idag? :-)
Kram M

Adam Crona sa...

Den där maskinen är nog egentligen avsedd för vaderna.. men det går säkert att köra squats där med. Jag älskar köra med skivstång och fria vikter då man även jobbar med balansen och koordinationen.. Man kommer även ner djupare.

Jonna Fartfylld sa...

Jag fick också gräslig träningsvärk i benen i veckan efter första gympasset på evigheter... heja dig!

Daniel sa...

Elin - Så sant! Klagar dom får dom bara mer av samma vara!

Lisa - Avslutningen satt fint i benen! ;)

Västgötskan - Kör med skivstång ibland också, det beror på vad jag är ute efter. Det var faktiskt inte så farligt dagen efter denna gången. Kram

Adam - Maskinen till vänster är till vaderna och man kommer djup ner med denna också. Stängerna är nere vid golvet och man "kryper" in under dom. Skivstång är också bra! det beror på vad man är ute efter....

Jonna - Tack! Hejar tillbaka!