17 feb. 2013

Trångt på gymmet

Senaste tiden har jag kört gym på söndagarna men till skillnad mot förr så är där alltid en massa folk nuförtiden. Det är hopplöst att komma till löpbanden bland alla "söndagsflanörerna" som ska powerwalka i all oändlighet. Därför har jag insett att jag måste ha en plan B när jag åker dit på en söndag och så blev även fallet idag.

Jag tänkte att jag skulle börjat med ett tufft benpass följt av lite överkroppsstyrka för att sedan springa ett backpass på bandet som min vän Staffan tipsat om. När jag var klar med överkroppen såg det fortfarande hopplöst ut med banden så det fick bli plan B där jag gav benen ännu en omgång också får det bli ett lättare löppass imorgon istället för helvila.

Jag fick till ett riktigt fint pass för benen och hängde inte läpp för att jag inte fick springa. Maskinen jag brukar göra tåhävningar i gick varm och även många av dom andra maskinerna för benen. Ben verkar inte vara så populärt att träna heller så där var det ingen kö trots mycket folk vilket gjorde att jag kunde köra med hög intensitet.

Jag gillar verkligen dom här maskinerna som jag tror härstammar från 80-talet. Gymägaren såg att jag körde på friskt i dom och berättade att det är väldigt bra maskiner även om dom har några år på nacken. Det är tydligen ett gäng sjukgymnaster från Norge som ligger bakom dom och en av maskinerna är speciellt utvecklad åt det norska skidlandslaget för att stärka upp runt knät.



Det är samma maskin som ni ser ovan där jag kör tåhävningar fast för att stärka runt knät kör man med ryggen mot. Jag kör ofta denna maskinen just för att den tar så fint precis ovanför och runt knät. Ingen annan maskin eller övning har jag lyckats få den här effekten med och jag gillar den verkligen. Jag tror mycket ligger i vinkeln man får då man gör övningen lite bakåtlutad och det blir förbannat jobbigt när inte låren kopplar in som vid vanliga benböj. Muskulaturen runt knät får verkligen jobba och jag tror detta är en av sakerna som gör att jag håller mig fri från skador.

När jag började träna i denna maskinen för något år sedan märkte jag direkt hur instabilt det var runt knät och det gjorde nästan ont när jag gick ner. Speciellt frampå knä kunde det göra riktigt ont vilket gjorde att jag fick börja med lätta vikter. Nu kan jag fräsa på för fullt tills syran sprutar vilket känns grymt bra och när jag nu vet historien bakom maskinen kommer jag knappast träna mindre med den!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det börjar bli lugnare på vårt gym nu. Snart har nog alla nyårstränare gett upp. Synd (för deras skull). :-)

Kram M

Daniel sa...

Hoss oss hänger dom fortfarande kvar vilket både är bra och dåligt. Jag måste hitta andra tider att gå dit! ;)
Kram