8 juli 2014

Svetten sprutar!


Termometern visade 27 grader när jag drog igång kvällens 10x1000m på bana med start var 6:e minut. Tanken var att försöka hålla alla intervallerna under 3:40 men jag visste att det skulle bli riktigt tufft i värmen. Första fyra intervallerna gick enligt planen men sedan började jag bli lite yr och konstig. Detta gjorde att jag ändrade målsättningen till sub 3:45 istället för att inte luften skulle gå ur mig helt.

Planen funkade och på dom två sista intervallerna dök en klubbkompis upp och hjälpte till att dra. Detta gjorde att jag kunde öka igen och avsluta dom två sista intervallerna under 3:40 vilket kändes grymt bra. Jag gnäller heller inte på värmen för det är just dom här passen jag brukar längta efter när snöblandat skit piskar en i ansiktet under vinterträningen. Att få springa i bar överkropp så svetten sprutar är bara så skönt även om man håller på att koka efteråt....


Tiderna för dagen: 3:38 - 3:36 - 3:37 - 3:38 - 3:43 - 3:43 - 3:42 - 3:43 - 3:39 - 3:36


3 kommentarer:

Mikael sa...

Riktigt bra tider (oavsett värmen)
Ser lovande ut. Har aldrig kört 10x1 km själv. Mentalt slitigt (skulle jag tro) att köra själv.

Rund också en form! sa...

Tokbra jobbat!
Jag som är mer novis; gör de där 5 sek/km så himla mycket?

Jag märker ju inte förrän efter intervallen vilket tempo jag har haft. Även om det ändå brukar bli en ganska jämn serie, så märker jag inte om jag springer i 5,10 eller 5,15...? Lär man sig?

Även om man har GPS-klocka "hoppar" väl den också lite fram och tillbaka under tiden (lite fördröjning menar jag)?

Kram M

Daniel sa...

Mikael - Det är alltid mentalt jobbigt med 10st tycker jag och det blir ännu värre på bana. Bra träning för pannbenet!

Malin - Dom där sekunderna betyder egentligen inte så mycket men jag tycker man ska försöka hålla en jämn och fin serie. Visst hoppar GPS:en så den får man ta med en nypa salt, speciellt på bana. På bana kör jag bara på klocka då jag vet att distansen stämmer. På mina 10x1000m visade min GPS 800m för mycket. Den gillar inte springa runt runt ;)