9 sep. 2014

Sub3 känns långt borta


Jag springer igen efter lite mer än en veckas löpvila och det känns skönt att få röra på benen. Igår blev det ett fint pass i skogen med efterföljande bastu och idag blev det benstyrka på gymmet. Mitt mål att springa under 3 timmar i New York känns mer och mer avlägset trots att jag tränat bra bortsett från senaste veckan.

Jag har verkligen ingen fart i benen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer än att fortsätta träna på efter min plan. I det långa loppet vet jag att det är mycket mängd som ska till för att jag ska bli bättre på marathondistansen. Jag har kört mycket mängd i sommar och kommer fortsätta göra så fram tills maran i november. Det är inte läge att experimentera utan jag försöker bara slappna av och träna på så kanske det lossnar på vägen?

8 kommentarer:

Staffan sa...

Det är ju trots allt ett tag kvar! Långa tröskelpass och mycket löpning i 4:15-fart är effektivt, både för pannbenet och hjärtat!!

Av nyfikenhet, hur tidigt har ni bokat resa och hotell inför era NYC-resor? det lockar ju lite om jag lyckas kapa 24 sekunder på personbästat på lördag, vilket borde vara klart rimligt med nuvarande form!!

Joel R sa...

Precis, häng i och kör efter ditt tänkta upplägg.
Satsa på sub3 och går det inte så har du ju gjort det du kunnat. Och varit i New York igen!

Daniel sa...

Staffan - Jag försöker köra mycket i marafart precis som jag gjorde 2012 då jag sprang 3:02. Tyvärr verkar det inte ha mycket effekt men kanske lissnar det snart?
Vi bokade i början på juni och då var det inga problem. Det ser ut som du fixat kvalgränsen. New York nästa? :)

Joel - Så sant!...och jag hänger inte läpp för det kommer bli grymt i NY oavsett vilken tid jag korsar mållinjen på.

Ingmarie sa...

November är ju låååångt bort och en veckas löpvila tror jag bara gör dig gott i slutänden.
Lita på din kropp och kapacitet!

Staffan sa...

Juni, så sent alltså, både flyg och hotell då eller först hotell och flyg senare? Ursäkta tusen frågor, det var så länge sedan jag var i USA och då i jobbet :-)

Jag har förstått att jag nu klarat kvalgränsen i ett non-NYRR-lopp och då är man inte automatiskt garanterad en plats utan blir placering i någon slags dragning när anmälan öppnar i januari. Ja, jag kommer att vilja springa, förmodligen åker jag och frun, ska vi ta med barnen blir det dyrt, eller så åker jag själv vilket inte lockar lika mycket.

Svårt att ge dig råd, ta en klart lättare vecka och se om det lossnar. Om det är något jag börjar lära mig så är det att de lugna passen verkligen ska vara lugna, springer nästan aldrig i 4:30-4:40-fart längre, hellre 5:00-5:10 på distanspassen och så får de snabba passen verkligen vara snabba. Det har gett resultat! Jag håller tummarna för att det lossnar snart!

Daniel sa...

Ingmarie - Fast det närmar sig lite väl fort nu tycker jag. Det blir säker bra! :)

Staffan - Vi bokade både hotell och flyg i juni. Vi bokade via Travelstart och efter att vi bokade flyget gav dom bra rabatt på lite olika hotell. För oss tre blev det 24 000:- med flyg och 4-stjärningt hotell i 6 nätter....fast vi har byte med flyget både dit och hem. Kan man leva med det blir flyget bra mycket billigare. Vi kommer bo precis vid Queensboro Bridge där man också springer på maran. Bara för Sofie och Noah att gå ner på gatan och heja :)

http://www.bentleyhotelnyc.com/

Jag försöker tänka på det där med tempo och har också dragit ner tempot på dom lugna passen och kanske kan det lossna lite innan New York. Får hoppas på det!

Staffan sa...

Tack för tips Daniel, sparar länken för framtida bruk! :)

Daniel sa...

Gör det och hör av dig om du undrar över något!