5 okt. 2014

Malmö Halvmarathon - En katastrof....

Jag hade planerat att springa minst 10km innan starten på halvmaran men tiden rann iväg lite så det blev bara 8km. På vägen in passade jag på att köpa lite vitvaror då vi planerar ett nytt kök men säljaren strulade lite när jag skulle pruta så tiden rann iväg. Det var kanske ändå lika bra för jag fick prutat ner sakerna och dom planerade 10km blev 8km vilket räckte gott och väl innan start.

Det kändes bra när jag sprang några varv i parken innan startskottet small men efter 8km in på halvmaran upptäckte jag att något inte stämde med kroppen. Jag vet inte vad det var men resterande 13km blev en ren plåga trots att jag slog av ordentligt på tempot. Nu i efterhand så borde jag nog tagit en DNF vid 10km men det är lätt att vara efterklok.


Jag kom in på 1:39:45 utan att egentligt ha pressat hjärta och lungor något speciellt och totalt hade jag fått ihop 29km. Däremot som så "skrek" kroppen och jag hade ont på en massa konstiga ställen och magen hade dessutom krånglat en bra stund. Jag frös ordentligt efter målgången och jag har nog aldrig mått så här dåligt efter ett lopp. Väl hemma kunde jag inte ens hoppa in i duschen för jag var bara tvungen att lägga mig ner.

Jag var kass i magen och efter ett tag spydde jag som aldrig förr. Allting var väldigt konstigt då jag mådde toppen innan loppet och jag är ju van att springa långt. Förra helgen sprang jag stigar i 3 timmar med ungefär samma ansträngning utan något konstigt men nu var det som om jag aldrig sprungit så här långt innan.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att jag kan ha fått i mig gammal juice någon timme innan start. Jag gjorde en av mina special-smoothies som uppladdning med apelsinjuice i . Även om det var långhållbarhet på den så hade jag glömt bort att det var ett bra tag sedan jag öppnade det där paketet. En bruten förpackning ska drickas inom 4-5 dagar och den hade nog stått öppen ca 14 dagar när jag gjorde efterforskningar.

Nu dagen efter mår jag bra igen och jag hoppas verkligen det var juicen annars blir jag riktigt orolig för att ens kunna ta mig runt maran i New York. Jag ska ta upp träningen på tisdag igen så får jag se hur det känns då, så här dålig kan bara inte formen vara!

7 kommentarer:

anneliten sa...

Men fy! Kan tänka mig att det känns oroligt att inte riktigt veta, även om juice-hypotesen åter ganska rimlig.

Andreas Åkesson sa...

Usch och fy, det kommer fler lopp!

Staffan sa...

Äh, surt! Hoppas juicehypotesen stämmer, det verkar ju inte helt otroligt i alla fall och hoppas du upplever att det släpper lite snart! Det är du värd!

Rund är också en form! sa...

Uscha... :-(
Skönt att du mår bättre igen!

Daniel sa...

Anneli - Visst är det jobbigt att inte veta. Jag har någon typ av kontrollbehov och när det inte fungerar vill jag veta varför?

Andreas - Såklart gör det det! 12km terräng blir nästa lopp innan NY

Staffan - Tycker också jag är värd det! Har tränat bra men det blir bara pannkaka just nu :(

Malin - Usch! Ja! Sådär vill man inte må!

Anonym sa...

Har du ingen juice kvar så du kan testa? ;-) Nä, gammal mat smakar sällan bra andra gången - det verkar väldigt troligt. Hoppas du ryade å dig fort och löpningen går framåt igen!
/Hanna

Daniel sa...

Haha! Nej det har jag inte och jag har inte kunnat göra någon av mina special-smoothies efter denna händelsen. Tror inte det smakar längre även med ny juice.
Men nu rullar det på igen! :)