9 dec. 2014

Nerv som spökar!


Jag har i helgen haft enorm ont från höften och ut i ena benet. Natten mellan lördag och söndag kunde jag knappt sova då det högg från höften och ut i benet. Jag funderade på att åka till akuten för smärtan var bara så jobbig men så läste jag lite varstans att det nog inte fanns mycket dom kunde göra åt en nerv som satt i kläm. På söndagen blev det lite bättre med några stretchövningar men fortfarande var det inte bra.

Jag har haft problem med denna nerven i snart 2 år men så här illa har det aldrig varit. det är heller inte relaterat till löpningen direkt och nerven fungerar som bäst när jag springer mycket. Min naprapat säger att prognosen är god och det går att behandla vilket han lyckats med flera gånger. Jag har även sökt hjälp inom vården som inte alls hjälpte. Jag fick några stretchövningar av en sjukgymnast men att stretcha muskler som bara går i "försvar" för ett annat problem kändes som konstgjord andning och hjälpte bara för stunden. Därför blev det på måndagen en tid till bästa naprapaten där jag kunde komma på besök omgående.

Det fanns en hel del att jobba på och det knakade lite här och var. Jag fick ett gäng nålar på båda sidorna i höften och muskeln "högg som en hungrig piraya". Det kändes som jag fick ström i den och känslan när alla spänningar släppte var gudomlig. Som vanligt är det lite av magi efter en sådan behandling och det kändes fint i kroppen efteråt, en väldigt befriande känsla!

.....och visst blev det bra ännu en gång. Igår kunde jag knappt röra mig och ikväll sprang jag tusingar med klubben utan hinder. Fantastiskt!!!

5 kommentarer:

mikael sa...

Jag har haft problem med en nerv som kommer i kläm i skulderbladet. Den smärtan går inte att beskriva. Vissa gånger har jag legat på golvet och vridit mig i plågor. Jag har besökt akuten för prover (innan jag visste vad det var). Men de hittade såklart ingenting.

Smärtan brukar ofta släppa lika plötsligt som den kommer efter 4-5 timmar. Obehagligt är bara förnamnet.

Anonym sa...

Vad skönt! Naprapater är guld värda! :-)

Joel R sa...

Hade samma problem i våras. Tyvärr i samband med semester på kanarieöarna. Trodde jag skulle gå i bitar och det värkte från höften och ända ner mot skenbenet. Det blev som att benet domnade till slut. Obehagligt men stretch och lite ibuprofem hjälpte till slut. Min naprapat nämnde nerv eller en ev inflammation i höftleden.

Piratfarsan sa...

Hoppas det fixar sig med nerven, har själv börjat få rejäla problem med diskbråck med domningar och ilningar ner i benen, skönt nog så lindrar springningen detta för mig så..

Daniel sa...

Mikael - Har också haft lite saker som spökar i skuldran och jag håller med. Smärtan är verkligen jobbig!!! Usch!!!

Malin - Det är dom verkligen!!

Joel - Usch ja! Inget kul på semester heller, var ska man då vända sig liksom? Låter som exakt samma som mig.

Piratfarsan - Nämen hej! Det var inte igår! ;) Samma här! Löpningen gör det verkligen bättre! Hoppas det håller sig i schack för dig!