28 jan. 2010

28/1 Den där hälen

Det här med löpteknik intresserar mig väldigt mycket och jag läser nästan allt jag hittar om det. Jag kan egentligen inte så mycket om det men jag tycker det är väldigt intressant. Dels eftersom jag själv varit skadad och dels för att jag givetvis vill slippa skador i framtiden, det vill väl alla. ;)

Något som alltid verkar vara på tapeten när det gäller löpteknik är hälen. Ska det vara häl eller inte, vissa verkar kunna springa hur mycket som helst på hälen utan att skada sig medan andra skadar sig hela tiden. Det beror säkert mycket på hur man sätter i hälen också, har hört att man kan få en rotation i sidled som inte är bra. Springer man på framfot/mittfot slipper man det "orosmomentet" helt.

Är man nybörjare som mig och skadar sig gång på gång bör man låta en "expert" se över löptekniken tycker jag. Har själv fått hjälp och har kunnat öka min träningsmängd kraftigt utan skador (peppar peppar ;) trots att jag bara löptränat i 1½ år. Jag har berättat lite om min löpteknik i detta inlägget.

3 olika sorters löpstil med mig i mitten, lite väl framåtlutad men jag tror jag har överkroppen rakare nu. Tips är att be någon ta lite foton när ni springer, man kan se en hel del konstigheter ;)

Jag vet inte riktigt om min löpteknik har något namn, det pratas om Chi och Pose teknik lite varstans men i slutändan tror jag det handlar om att springa naturligt. När jag blivit en lite mer "härdad" löpare är jag riktigt sugen på att testa ett par Vibram Fivefingers. Kanske inga skor (eller vad det kallas ;) att springa en mara i men till träning tror jag det kan vara riktigt bra för att stärka kroppen.

Skärmdump från NPR

Det publicerades en intressant artikel om barfotalöpning hos NPR igår. Läs gärna den och kolla även videon och lyssna på ljudslingan.

Vill poängtera att jag är ingen expert eller något på detta, bara en glad amatör med ett intresse. För min del får ni springa hur ni vill, jag förmedlar bara mina egna erfarenheter och tankar kring detta eftersom jag tycker det har hjälpt mig väldigt mycket i min löpträning. Kör så det ryker!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har pratat om denna teknik med en killa på jobbet som var en duktig löpare på 90-talet. Han sa att många har försökt på din teknik men få har lyckats i tex maraton pga att det kräver så mycket av magmusklerna att de inte orkar den sista milen. Då pratar vi om eliten alltså. Han nämde en svensk som har körde denna teknik men sprang kanske tio minuter längre på maraton pga sista milen.
Jag tror att som motitonär i alla dess former så spelar det nog ingen roll vilken teknik man använder. Huvudsaken är att man känner sig bekväm med den och att den inte ger skador.

De där Vibram verkar vara extremt men jag ser fram emot ditt test av dem :)
Ha det gott.

Anonym sa...

Jo, det är en intressant studie som väl kommer fram till att det till stor del är skorna som bestämmer löpsteget, men jag tror att hur länge man tränat spelar roll också. Har väl själv aldrig försökt göra nåt aktivt för att ändra löpsteg, ändå har det på "naturlig" väg blivit så att stegfrekvensen ökat från 167 till 176 på 1½ år bara genom att springa mer och regelbundet. Med tunna skor då förstås, vilket enligt studien ska vara det mest skonsamma mot kroppen. De kom tom fram till att springa barfota på cement (och landa på mittfoten) var mera skonsamt för kroppen än hällöpning med tjocka dämpade skor. Får hoppas detta når ut till allmänheten, för visst vore det kul om myten om att dämpade pronationsskor är bättre för en gång skull slogs hål på. Inte för att jag tror så direkt, vi kommer nog fortsätta få se dessa klumpar säljas och forumen och bloggarna fyllas med inlägg om skadade höfter och knän. Men liten förändring kan man väl få hoppas på?

Daniel sa...

Peter - He he, min löpstil håller inte långt men bara den håller mig skadefri så är jag glad.
Inga skador = mer träning och det är träningen som ger resultat :)
Här är världens bästa löpsteg enligt mig ;)

http://www.youtube.com/watch?v=5x6V48IIQRQ&feature=related

medeldist - Visst ska det bli intressant att se vad som händer med detta! En del skor är hälen så stor på att det helt enkelt inte går att springa på framfot/mittfot. "Höjdskillnaden" eller lutningen från hälen fram till framfoten blir för stor. Här är siffror jag hämtat på några skor.

Vibram 1.3%
Newton Racer 1.3%
Newton Performance Trainers 2.0%
Newton Guidance Trainers 3.3 %
Asics Piranha 3 4.0%
Ecco Biom 5.3%
Nike Free 5.0 6.7%
Nike Zoom Streak XC 7.3 %
Nike Luna Racer 8.0%
Brooks T6 8.7%
Brooks Beast 10,7%
Asics Gel Kayano 14,7%!!!!

Kanske överkurs med dessa siffror men jag tror det har stor betydelse även om man är nybörjare. Har testat ett par Kayano och det är en fantastisk sko att sätta foten i men hälen kan jag inte springa med.

Angående skador så är det väl mer skador än vad det någonsin varit trots att alla skor ska var så fint dämpade???

Är väldigt sugen på att skaffa ett par Vibram att köra löpband med. Tror det kan ge riktigt bra träning! :)

Anonym sa...

Haili är väl den enda framfotslöparen i världsklass. Sägs det i alla fall.
Skadefri är bäst oavsett löpsteg.

Jag är nog ingen ritigt hällöpare utan sätter i foten mera fram och har också ett kortare löpsteg. Bra eller dåligt vet jag inte men det känns bra för mig.

Daniel sa...

Peter - Det låter jättebra! Som jag skrev i inlägget, att så länge man inte skadar sig är det bara att köra på. Skulle man skada sig är det viktigt att man hittar orsaken och inte fortsätter köra på. Det finns ju alltid en anledning ;) För mig har det varit min dåliga teknik och därför har jag fått jobbat mycket med den och gör det fortfarande.