9 maj 2010

9/5 Stel som en fiskpinne

Gav mig ut för att köra veckans långpass och hade kollat väderprognosen för att inte få problem med den råa vinden. Strulet började direkt med att vätskebältet och iPoden envisades med att bråka hela tiden. Då jag valt att möta vinden i början av passet gjorde denna att lurarna konstant blåste ur öronen samtidigt som vätskebältet hela tiden ville lossna.

Tittut!!
Passets enda höjdpunkt var dom här nyfikna figurerna.
Blev glada när dom fick lite gräs av mig.

Hade svårt att hitta flytet men efter 10km började jag få till en skön rytm. Det höll i sig ca 3km och då började jag få värsta skavet av mina shorts. Har aldrig haft problem med detta förr, kände även att det började strama lite i mitt lår som strulat i veckan.

Kämpade mig fram till 19km där jag tog beslutet att ringa min fru för att bli hämtad. Nu hade nämligen även vinden slagit om och jag började frysa ordentligt. Detta var dock inte slutet på min runda för jag fick inte tag på min fru utan fick slita som ett djur 10km till för att komma hem.

Vinden hade ju vänt och jag frös som sjutton, att promenera fanns inte för då blev kylan ännu värre. Istället blev det till att springa mot den råa vinden än en gång. Skavet blev värre och värre vilket gjorde att jag fick springa bredbent. Jag kommer säkert skratta åt detta i efterhand men just då kändes det som att jag aldrig ville springa mer.

Väl hemma efter "löprundan som gud glömde" så var jag genomfrusen, hoppade in i duschen och sedan rakt ner i sängen med dubbla täcken för att få upp värmen igen. Efter 1 timme under täcket blev det bättre och nu känns det helt ok även om jag går väldigt bredbent ;)

Passet blev 29km med ett tempo på 4:49 så jag får väl vara nöjd trots allt. Det finns också en del lärdom och lite positiva saker att ta med från passet, mer om det imorgon. Ville mest få gnälla av mig lite idag och summerar en medioker träningsvecka med 50km löpning och 100min stryketräning.

Någon mer än mig som längtar efter lite sommarvärme?

9 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Sommarvärme skulle ju onekligen sitta fint! Är grymt trött på dessa höststormar. Kan riktigt känna hur du måste ha frusit, hoppas du har tinat upp nu :)

Anonym sa...

Jo jag håller med. Värme är aldrig fel även om man ibland klagar då också :)

Vi har haft regn och idag är det uppehåll men kallt så fingrarna stelnar.

Ta hand om dig för det är ju inte så långt kvar nu.

Tobias sa...

Jag längtar efter värme och har gjort det länge!

Du inser att du måste gå över till tights nu va? :-)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Haha! Ja förlåt, jag förstår att det inte var alls kul men det lät lite kul när man läser.. Hoppas du kan skratta åt det i efterhand när det gått lite tid.
Söta lamm. :)

Ingmarie sa...

Shorts? Du hade väl mer än det på dig? Man ska klä sig efter temperaturen. Inte årstid. ;-) Var försiktig med benet så det inte blir värre!

anneliten sa...

Tipsar om lurar med byglar - se gammalt inlägg: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com/2009/12/musik-i-mina-svettiga-oron.html

Shorts kan jag aldrig springa i -får just skav mellan låren.

Staffan sa...

Instämmer med Tobias, dags för tights :) och vart tog den där växthuseffekten vägen? Överväger starkt att låta bilen på på tomgång på nätterna nu för att bidra med lite CO2-utsläpp som förhoppningsvis höja temperaturen lite...

Bra krigat mot elementen!

Joel R sa...

Eller varför inte shorts utan innerbyxa? Fast det kanske är sådana du har?

Låter som ett jobbigt pass. Känner igen det där att man ibland inte riktigt får upp värmen. Verkar ju inte lovande på väderfronten framöver heller. Min Magnolia kommer frysa ihjäl säkert....

Daniel sa...

Anna - Verkligen konstigt att det inte kan lossna med värmen. Vi brukar ju alltid få en liten värmebölja i maj.
Har tinat upp nu men det tog lite tid.

Peter - Ja, jag ska vara försiktig, får kanske ta fram vintertightsen igen ;)

Tobias - Skulle inte förvåna mig om vi får 30 grader när vi ska springa SM ;)
Visst har jag funderat på korta tights, ska ta mig en titt på ett par i veckan. Vill inte riskera att få detta skavet fler gånger.

Helena - Självklart är det roligt att skratta åt i efterhand. Min fru fick sig några skratt när vi var ute med hunden igår kväll :)

Ingmarie - Körde shorts och långärmat på överkroppen fast jag brukar aldrig frysa om benen. Tyvärr blev jag så nedkyld att jag inte kunde få upp värmen igen. Det gick ju heller inte ösa på pga skavet ;)
Jag lyssnar på benet, tror det snart är bra igen. :)

Anneliten - Tack för tipset, trodde inte du körde med musik i öronen ;). Lösningen med pannband var riktigt bra :)

Staffan - JA!! Sätt igång bilen så kan vi snart byta ut äppelträden mot apelsinträd, gult och fint! :)
Någonstans byggde nog detta passet pannben trots allt, oj vad jobbigt det var!

Joel - Kör shorts med innerbyxa, har sprungit marathon i dessa utan problem men nu gick det inte ens 15km. Bra varning inför SM dock, ska kolla in ett par tights.
Hoppas din Magnolia klarar sig, dom är ju jättefina! :)